گیت هاب چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

گیت هاب چیست و چه کاربردی دارد؟

گیت هاب (github.com) در برنامه ‌نویسی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این واژه در دنیای برنامه ‌نویسی، طراحی وب و افزونه ‌ها احتمالا به گوشتان ‌خورده است. از گیت هاب تعاریف متعددی در سراسر دنیا وجود دارد. برای برنامه ‌نویسان یک شبکه اجتماعی در فضای ابری است. همچنین برای توسعه دهندگان نیز یک پلتفرم همکاری است. گیت هاب یکی از بزرگ‌ ترین فضای ذخیره ‌سازی برای کارهای مشترک و توزیع یافته دنیا می ‌باشد. بعضی‌ ها این برنامه را بهشت برنامه ‌نویسان معرفی می‌ کنند. استفاده از گیت‌ هاب به برنامه‌ نویسان کمک بسیار زیادی می کند.

گیت هاب بزرگ‌ ترین میزبان کدها در فضای اینترنت است. استفاده از گیت ‌هاب برای همه افراد آسان نبوده اما کاربرد زیادی دارد. رابط کاربری گیت هاب آنقدر خوب است که حتی تازه‌ کارها هم می‌ توانند به‌ راحتی استفاده از آن را یاد بگیرند. ( نقشه راه برنامه نویسی وب )

گیت هاب چیست
گیت هاب چیست

گیت هاب چیست

اما به ‌طور ویژه هدف اصلی گیت هاب برای همکاری تیمی روی پروژه ‌ها می باشد. در نهایت به کمک که گیت هاب می‌ توانید روی پروژه‌ های خود کار کرده و به کوتاه ‌ترین کد خود دسترسی داشته باشید. با سایر کد نویسان در دنیا ارتباط برقرار کرده و به‌ صورت تیمی روی پروژه‌ های دیگر کار کنید .

ویژگی‌ های گیت هاب چیست

  • مدیریت تیمبا استفاده از گیت هاب می توانید با همکاران خود روی هر پروژه ای که کار می کنید تعامل داشته باشید.
  • مدیریت آسان پروژه از دیگر ویژگی ‌ها و کاربردهای گیت ‌هاب این است که توسعه‌ دهندگان و مدیران یک پروژه با استفاده از این برنامه می ‌توانند امور مربوط به پروژه را با یکدیگر هماهنگ کنند. این ویژگی موجب می شود تا اهداف پروژه طبق روال و بطور عادی پیگیری شود.
  • افزایش ایمنی در تمامی مبحث های پروژه همه تیم ها با استفاده از ایمنی که گیت هاب در نظر گرفته برای رفع مشکلات و تجزیه تحلیل آسیب ها اقدامات لازم را انجام دهند. با این کار می توان ایمنی کد ها را بیش از پیش تامین کرد.
  • امنیتدر این اپلیکیشن پروژه ‌ها به ‌صورت خصوصی منتشر می‌ شوند. البته به صورت عمومی نیز می‌ توان این پروژه را منتشر کرد. در پلتفرم گیت هاب امکان دانلود پروژه قدیمی و استفاده مجدد از آن‌ ها وجود دارد. شما می‌ توانید تا دسترسی افراد به اطلاعاتتان را محدود کنید و خیالتان از بابت امنیت کدها راحت باشد.
  • فضای میزبانی از دیگر ویژگی ‌ها و کاربردهای گیت هاب می ‌توان فضای میزبانی کد را نام برد. تمام کدها و اسناد مربوط به پروژه ‌ای که دارید در یک مکان مشخص ذخیره ‌شده به ‌طوری ‌که میلیون‌ ها مخزن در برنامه گیت هاب وجود دارد. هر مخزن ویژگی ‌ها و ابزارهای مخصوص به خود را داشته و شما را در میزبانی و انتشار کدها یاری می ‌دهد.
  • شبکه اجتماعی گیت هاب یک شبکه اجتماعی است این ویژگی را می توان یکی از قدرتمند ترین کاربردهای آن دانست. هر کاربر در گیت هاب یک پروفایل و رزومه ‌ی مخصوص به خود را دارد. در این رزومه آثار پیشین و همکاری ‌هایی که فرد با دیگر تیم ‌ها انجام داده ‌است را نشان می ‌دهد.
آشنایی با گیت هاب
آشنایی با گیت هاب

گیت هاب چیست آشنایی با آن

مزایای گیت هاب چیست ؟

دلایل متعددی وجود دارد که باید از گیت هاب استفاده کنیم. اولین مورد این است که امکان همکاری آسان و کنترل کدها را فراهم می کند. این به شما امکان می دهد تا با هر کسی از هر کجا بتوانید روی یک کد کار کنید .علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان از GitHub استفاده می کنند. همچنین یک پلتفرم یادگیری و همکاری قوی است. برای آموزش این برنامه وقت صرف کنید سپس خواهید دید که این برنامه چقدر در پیشرفت شما تاثیر گذار است.

چگونه از GitHub استفاده کنیم؟

گیت هاب پیچیده است، اما درک چند اصول اولیه به شما کمک می کند تا بتوانید شروع به کار کنید. برای استفاده از GitHub، ابتدا باید بتوانید این چند مرحله را کامل کنید.

در GitHub ثبت نام کنید

برای استفاده از این پلتفرم، به یک حساب کاربری نیاز دارید. با ثبت نام در گیت هاب می توانید بطور رایگان شروع به استفاده از آن کنید. با یک حساب کاربری ، به ویژگی ‌هایی چون شناسایی مشکلات و مدیریت کدها دسترسی پیدا خواهید کرد. 

نصب گیت هاب
نصب گیت هاب

نحوه نصب گیت هاب

Git را نصب کنید

GitHub روی Git اجرا می شود. ( دانلود git ) با استفاده از این ابزار می توانید با برنامه نویسان دیگر همکاری کرده و روی انواع پروژه های سخت و پیچیده کار کنید. Git تغییرات را پیدا کرده و تیم ها در این برنامه این دسترسی را دارند تا بتوانند روی انواع پروژه ها و برنامه ها به صورت اختصاصی کار کنند.

در این بین برخی افراد ترجیح می دهند تغییراتی در Git ایجاد کنند این تغییرات با استفاده از خط فرمان برنامه انجام می شود. 

یک مخزن ایجاد کنید

دانستن چگونگی را اندازی مخزن یکی از ابتدایی ترین کارها برای انجام پروژه در این پلتفرم است. یک مخزن محل ذخیره فایل ها و مجموعه داده های یک پروژه خاص است.  از یک فایل README می توان برای قرار دادن در مخزن استفاده کرد. این فایل می تواند اطلاعات خاصی در مورد پروژه داشته باشد.

برای ایجاد یک مخزن جدید، new repository در گوشه سمت راست بالای پلتفرم را انتخاب کنید.  پس از ایجاد مخزن باید یک نام برای آن انتخاب کنید. یک توضیح مختصر نیز می توانید اضافه کنید سپس کادر «initialize this repository with a README» را علامت بزنید. در نهایت، روی “create repository” کلیک کنید تا مخزن جدید ایجاد شود.

مخزن در گیت هاب
مخزن در گیت هاب

راه اندازی مخزن در گیت هاب

ایجاد شعبه (Branch)

اغلب اوقات در ایجاد پروژه ‌های برنامه ‌نویسی نیاز است تا کدها در چندین مخزن و نسخه‌ های مختلف ذخیره شوند. با استفاده از این ویژگی می‌ توانید تا تغییرات انجام ‌شده روی تمامی شعبه‌ ها و نسخه‌ های موجود در مخزن‌ های مختلف را ایجاد کنید. هر مخزن یک شاخه اصلی به نام مستر داشته و می ‌تواند چندین زیر شاخه داشته باشد.

ایجاد Pull Request

جهت ایجاد تغییرات در شعبه ‌های مختلف می‌ توانید با استفاده از این ویژگی اقدام کنید. با استفاده از این ویژگی می‌ توان شاخه ‌های موجود در شعبه‌ های سایر کاربران را نیز با یکدیگر اقدام کرد.

کلام پایانی

بهترین برنامه نویسان کسانی هستند که همیشه در حال یادگیری هستند. دنیای برنامه نویسی کامپیوتر دائما در حال تحول است و هر روز مسائل جدیدی بوجود می آیند که با کد حل می شوند. در برنامه نویسی شما باید به طور مداوم راه های جدیدی برای مقابله با مشکلات کشف کنید. شما باید چیزهای جدیدی را امتحان کنید و با برنامه نویسان دیگر همکاری کنید.

 انجمن کد نویسی یک جامعه فشرده و بزرگ است. افراد زیادی وجود دارند که می توانند انواع کد نویسی را به شما آموزش دهند. در این مقاله با موضوع گیت هاب چیست  آشنا شدید. GitHub دارای ویژگی های فراوانی است که به شما امکان می دهد با بهترین ها در این صنعت همکاری کنید و از آنها یاد بگیرید. می توانید مقداری وقت صرف کنید GitHub را بررسی کنید تا متوجه شوید که چگونه باید از پتانسیلی که دارید در راه مفید استفاده کنید سپس به یک برنامه نویس ماهر تبدیل خواهید شد. کار با نرم افزارهای متن باز یک راه عالی برای یادگیری مهارت های جدید و همکاری با برنامه نویسان باهوش است که می توانید از آنها چیزهای زیادی یاد بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی