آموزش بک‌آپ گیری از وردپرس با استفاده از 7 افزونه کاربردی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در سال های اخیر حملات سایبری بسیار بیشتر از قبل شده است. این امر به ویژه برای وب سایت های وردپرس صادق است، زیرا به دلیل محبوبیت CMSها، جذاب ترین هدف برای حمله هستند. حملاتی مانند بدافزار یا هک می تواند عملکرد یک سایت را مختل کند یا حتی تمام داده های آن را از بین ببرد. بنابراین پس از خرید هاست یا خرید هاست وردپرس و راه‌اندازی وب سایت، یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از حملات سایبری، بک‌آپ گیری از وردپرس است. backup گیری از سایت این امکان را فراهم میکند که داده­ها را از یک تاریخ خاص بازیابی و همه محتوای آن را ذخیره کنید.

با در نظر گرفتن این موضوعات، ما به شما خواهیم گفت که بک‌آپ گیری از وردپرس چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه باید از یک سایت وردپرس بک‌آپ تهیه کنید.

بک اپ وردپرس
بک اپ وردپرس

بک آپ گیری وردپرس

بک‌آپ گیری از وردپرس چیست؟

بک‌آپ گیری از وردپرس (وردپرس بک‌آپ) یا پشتیبان گیری از وردپرس یک کپی یا نسخه تکراری از سایت وردپرس شما است. این کپی را می توان در میزبان وب (هاست) یا در یک مکان خارج از سایت مانند ذخیره سازی ابری شخص ثالث، برای بازیابی سایت وردپرس شما در مواقع اضطراری ذخیره کرد. همچنین می‌توانید با خرید هاست بک آپ، فایل‌های بک‌آپ خود را در آن ذخیره کنید تا خیالتان از در امان بودن آن‌ها در برابر خطرات احتمالی راحت باشد. 

نحوه بک اپ گیری از سایت وردپرسی

یک سایت وردپرس معمولاً از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: فایل های وب سایت و پایگاه داده (DB).

فایل های سایت eb به فایل های وردپرس ذخیره شده در دایرکتوری اصلی public_html  اشاره دارد و شامل فایل های اصلی وردپرس، افزونه ها، تم ها، عکس ها و فایل های کد می باشد.

همچنین پایگاه داده وردپرس داده هایی را که در فایل های سایت شما گنجانده شده است، مانند پست ها، صفحات و نظرات را در خود ذخیره می کند. بنابراین، بک‌آپ گیری از وردپرس مستلزم این است که هم از فایل‌های سایت و هم از DB نسخه پشتیبان تهیه کنید.

روش های بک‌آپ گیری از وردپرس

دو روش اصلی برای بک‌آپ گیری از وردپرس وجود دارد که بسته به ابزارها و روش هایی که استفاده می‌کنید، متفاوت است. این روش ها شامل:

  • بک‌آپ گیری از وردپرس به صورت دستی
  • بک‌آپ گیری از وردپرس با استفاده از افزونه‌ها

در این مطلب می‌خواهیم 7 مورد از بهترین افزونه های بک‌آپ گیری از وردپرس را به شما معرفی کنیم و به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم.

بک اپ از سایت وردپرسی
بک اپ از سایت وردپرسی

2 روش برای بک آپ گیری وردپرس

افزونه های بک‌آپ گیری از وردپرس

7 مورد از بهترین و پر استفاده ترین افزونه هایی که با استفاده از آن ها می توان از سایت وردپرسی یک نسخه پشتیبان تهیه کرد، عبارتند از:

  • UpdraftPlus
  • BlogVault
  • Duplicator pro
  • Vaultpress
  • BackWPup
  • BackupBuddy
  • WPvivid

 در ادامه، هر یک از افزونه‌های بالا را معرفی می‌کنیم و نحوه بک‌آپ گیری با استفاده از هر کدام را به شما آموزش می‌دهیم.

افزونه UpdraftPlus

افزونه UpdraftPlus یک افزونه رایگان است که برای بک‌آپ گیری از وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این افزونه می‌توانید مشخص کنید که از کدام قسمت‌های وب سایت خود مانند فایل ها، قالب ها، افزونه ها، پایگاه داده و ... بک‌آپ بگیرید. همچنین این افزونه امکان بک‌آپ گیری خودکار را در اختیار کاربران خود قرار داده است و دیگر احتیاجی نیست که کار خاصی را انجام دهند. به صورت کلی می توانید افزونه را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر چند ساعت یک بار، به صورت روزانه یا ماهانه بک‌آپ گیری از وردپرس را انجام دهد و فایل های بک‌آپ را در محلی که هنگام نصب افزونه انتخاب کرده‌اید، ذخیره می‌کند. همچنین می توانید محل ذخیره‌سازی فایل های بک‌آپ را از بین انواع سرویس های ابری از جمله Google Drive، Dropbox و ... انتخاب کنید.

افزونه UpdraftPlus
افزونه UpdraftPlus

بک آپ گیری از سایت وردپرس با افزونه UpdraftPlus

ویژگی های کلیدی افزونه UpdtaftPlus

  • بک‌آپ گیری به صورت خودکار و دستی
  • امکان بازگردانی فایل بک‌آپ از طریق کنترل پنل وردپرس
  • امکان بک‌آپ گیری فقط از فایل‌هایی که در آن‌ها تغییری اعمال شده
  • حذف بک‌آپ‌های قدیمی برای جلوگیری از کاهش فضای ذخیره‌سازی سرور

نحوه بک‌آپ گیری از وردپرس با افزونه UpdtaftPlus

برای بک‌آپ گیری از وردپرس با افزونه UpdraftPlus، ابتدا افزونه را از منوی افزونه‌ها در پنل مدیریت وردپرس جستجو و نصب کرده و سپس آن را فعال کنید.

پس از فعال‌سازی به منوی تنظیمات و سپس به پشتیبان‌های UpdraftPlus رفته و در تب تنظیمات افزونه تنظیمات مربوط به بک‌آپ‌ها را انجام دهید، که این تنظیمات شامل مکان ذخیره‌سازی بک‌آپ، زمان‌بندی خودکار بک‌آپ، مدیریت فایل‌های بک‌آپ و ... می‌شود. برای بک‌آپ گیری فوری روی دکمه Backup Now کلیک کنید. اگر زمان‌بندی خودکار را فعال کرده باشید، افزونه به صورت خودکار در زمان‌های تعیین شده بک‌آپ گیری از وردپرس را شروع می‌کند. توصیه می‌شود که از مکانی برای ذخیره‌سازی بک‌آپ‎ها استفاده کنید که امن باشد و از دسترسی هکرها و خطرات احتمالی محافظت شود.

پس از ایجاد بک‌آپ، می‌توانید آن را در بخش Existing Backups یا بک‌آپ‌های موجود مشاهده و مدیریت کنید و بک‌آپ‌ها را دانلود، بازیابی یا حذف کنید.

افزونه BlogVault

BlogVault مانند افزونه UpdraftPlus یک افزونه حرفه‌ای و امن برای بک‌آپ گیری از وردپرس است که امکانات زیادی برای بک‌آپ گیری از وب‌سایت‌های وردپرسی ارائه می‌دهد. این افزونه از وب‌سایت‌ها در برابر حملات مخرب و از دست رفتن اطلاعات محافظت می‌کند. نسخه رایگان افزونه BlogVault امکاناتی مانند بک‌آپ گیری افزایشی، فضای ذخیره‌سازی ابری و ... را ارائه می‌دهد تا به بک‌آپ گیری از وردپرس و بازیابی آن کمک کند. این افزونه قابلیت مدیریت و بک‌آپ گیری از چند وب‌سایت را فراهم کرده تا کاربرانی که چندین وب‌سایت دارند به راحتی بتوانند وب‌سایت‌های خود را مدیریت کنند و از وضعیت امنیتی و بک‌آپ گیری آن‌ها مطلع شوند.

افزونه BlogVault
افزونه BlogVault

بک آپ گیری از وردپرس با افزونه BlogVault

ویژگی‌های کلیدی BlogVault

  • بک‌آپ گیری از وردپرس به صورت اتوماتیک
  • فضای ذخیره‌سازی ابری
  • بازیابی کامل وب‌سایت حتی در صورت آفلاین بودن وب‌سایت
  • امکان مدیریت چندین وب‌سایت از طریق یک داشبورد
  • ارائه گزارشات و اعلان‌ها در مورد وضعیت بک‌آپ‌ها، امنیت و کارایی وب‌سایت
  • امکان بازنویسی تمام URLهای وب‌سایت

نحوه بک‌آپ گیری از وردپرس با افزونه BlogVault

ابتدا افزونه را از بخش افزونه‌ها در پنل مدیریت وردپرس خود جستجو و نصب کرده و سپس آن را فعال کنید. به بخش تنظیمات BlogVault در پنل مدیریتی وردپرس بروید و ایمیل خود را وارد کنید تا صفحه پیشخوان افزونه برای شما باز شود. وب‌سایتی که می‌خواهید از آن بک‌آپ تهیه کنید را انتخاب کرده و روی دکمه Backup Now کلیک کنید تا افزونه بک‌آپ گیری از وب‌سایت شما را شروع کند. علاوه بر این می‌توانید تنظیمات بیشتری را برای بک‌آپ‌های خود، مانند زمان‌بندی بک‌آپ گیری خودکار، تعیین مکان ذخیره‌سازی فایل‌های بک‌آپ و ... را انجام دهید.

چرا باید از سایت وردپرس خود نسخه بک‌آپ تهیه کنید؟

پشتیبان گیری نقش حیاتی در نگهداری سایت ها دارد. آنها راهی برای بازیابی سایت شما در صورت قربانی شدن خطاها یا مسائل امنیتی مختلف مانند تهدیدات بدافزار یا هک ارائه می دهند. اگر از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه نکنید، این خطر وجود دارد که مجبور شوید از ابتدا شروع کنید و درآمد بالقوه زیادی را از دست بدهید، به خصوص اگر یک تجارت آنلاین دارید.

در اینجا اقدامات دیگری وجود دارد که ممکن است برای ایمن سازی سایت وردپرس خود در نظر بگیرید :

  • نام کاربری و رمز عبور قوینام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد هک سایت شما را سخت تر می کند. از یک مدیر رمز عبور برای پیگیری رمزهای عبور خود استفاده کنید.
  • تغییر پیشوندهای پایگاه دادههکرها برای دسترسی به پایگاه داده وردپرس که اطلاعات سایت را ذخیره می کند، پیشوند پیشوند پایگاه داده wp_ را هدف قرار می دهند. تغییر پیشوند یک لایه امنیتی دیگر به سایت شما اضافه می کند.
  • تم ها و افزونه ها را به روز کنیدبه‌روزرسانی‌های تم و افزونه معمولاً حاوی رفع اشکال و بهبود هستند.

هر چند وقت یکبار باید از یک سایت وردپرس پشتیبان تهیه کنید؟

اینکه هر چند وقت یکبار باید بک‌آپ گیری از وردپرس انجام دهید بستگی به این دارد که چقدر محتوا و طراحی سایت را به روز می کنید. اگر به‌روزرسانی‌ها بیشتر است، باید به‌طور منظم‌تر از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید.

یک قانون خوب برای پیروی این است که هر زمان که تغییر قابل توجهی در سایت شما ایجاد می شود، برای مثال زمانی که مقاله جدیدی منتشر می کنید یا موضوع سایت خود را به روز می کنید، یک نسخه پشتیبان از سایت انجام دهید.

اکثر میزبان‌های وب به کاربران اجازه می‌دهند تا پشتیبان‌گیری خودکار سایت را تنظیم کنند و تعداد نسخه‌های پشتیبان ذخیره را انتخاب کنند، اما ایده خوبی است که چندین نسخه از فایل‌ها و پایگاه داده وب‌سایت خود ایجاد کنید. آسمان هاست از سرویس‌های میزبانی خود به صورت هفتگی بک آپ تهیه می‌نماید و نباید نگران از دست رفتن اطلاعات خود باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی