تفاوت میان ssl و tls چیست ؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 TLS و SSL پروتکل هایی هستند که به شما کمک می کنند تا به طور ایمن داده ها را در اینترنت تأیید و انتقال دهید .حال بیایید ببینید تفاوت میان ssl و tls  چیست؟( خرید گواهینامه ssl

گواهی ssl
گواهی ssl

تعریف گواهی SSL

گواهی SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer است، در واقع یک فناوری برای امنیت متصل شدن به اینترنت است. این گواهی از داده های شخصی و حساس شما در اینترنت محافظت می کند. همچنین برای جلوگیری از خواندن و اصلاح هر گونه داده ای که ارسال می کنید کاربرد دارد. این دو سیستم می توانند سرور و مشتری (به عنوان مثال، یک وب سایت خرید و یک مرورگر) یا سرور به سرور (به عنوان مثال، یک برنامه کاربردی با اطلاعات شناسایی شخصی یا داده های حقوق و دستمزد) باشند. همچنین SSL هنگام انتقال اطلاعات شخصی مانند نام کاربری و پسورد یا پردازش اطلاعات پرداخت مورد نیاز است. ( هاست وردپرس )

مطالب بیشتر اطلاعات بیشتر

انواع پروتکل‌های اینترنت

TLS چیست؟

 TLS فرآیندی است که جریان های داده های اینترنتی را رمزگذاری می کند تا فقط گیرندگان قانونی آنها بتوانند آنها را بخوانند. قبلاً به عنوان SSL (لایه سوکت امن) نام برده می شد. آنجایی که این مخفف هنوز هم محبوب‌تر از TLS است، معمولاً ما به TLS با نام دوگانه SSL/TLS اشاره می‌کنیم.  TLS با رمزگذاری متقارن تمام ترافیک داده ای را که از طریق TCP ایجاد می شود  را رمزگذاری می کند.

گواهی tls
گواهی tls

تعریف گواهی TLS

هدف SSL/TLS این است که اطمینان حاصل شود که فقط یک نفر (شخص یا سازمان تعیین شده توسط کاربر) می تواند به داده های در حال انتقال دسترسی داشته باشد. این امر به ویژه زمانی مهم است که به این فکر می کنید که داده های چند دستگاه و سرور قبل از رسیدن به مقصد بین چند کاربر منتقل می شود.

این دو پروتکل سه جا کاربرد دارند:

  • برای ایجاد اعتماداگر یک سایت تجارت الکترونیک را راه اندازی می کنید یا از کاربران اطلاعاتی را می خواهید که برای آنها مهم است، باید حس اعتماد در آن ها ایجاد کنید. استفاده از این گواهینامه راهی برای نشان دادن به بازدیدکنندگان سایت است تا بتوانند به شما اعتماد کنند.
  • هنگامی که شما نیاز به رعایت استانداردهای صنعتی دارید برخی از صنایع، مانند امور مالی، ملزم به حفظ سطوح پایه خاصی از امنیت هستند. همچنین دستورالعمل های صنعت کارت پرداخت (PCI) وجود دارد که اگر می خواهید اطلاعات کارت اعتباری را در وب سایت خود بپذیرید، باید از آنها پیروی کنید. یکی از این الزامات استفاده از گواهی SSL/TLS است.
  • زمانی که به احراز هویت نیاز دارید هر سروری می تواند وانمود کند که سرور شماست و اطلاعاتی را که در طول مسیر منتقل می کنید را دچار مشکل کند. SSL/TLS از شما می خواهد هویت سرور خود را ثابت کنید.

مطمئناً تا به حال با کلمات اختصاری SSL و TLS که اغلب به عنوان SSL/TLS نیز ترکیب می شوند، برخورد داشته اید. در اینجا تفاوت میان ssl و tls را به شما می گوییم.

تفاوت ssl و tls
تفاوت ssl و tls

تفاوت میان ssl و tls

بنابراین تفاوت میان ssl و tls  چیست؟

 TLS در واقع فقط یک ورژن جدیدتر از SSL است و برخی از مشکلات پروتکل های قدیمی SSL  را رفع می کند. در سال 1995 معرفی شد. پس از کشف تعدادی آسیب پذیری امنیتی ، نسخه پیشرفته 2.0 منتشر شد و به دنبال آن نسخه 3.0 در سال بعد عرضه شد. در سال 1999، TLS راه اندازی شد، همانطور که قبلاً گفتیم، جانشین SSL است. این تغییر کوچک امنیت رمزگذاری و قابلیت همکاری برنامه ها را بهبود بخشید.

تکامل SSL و TLS

  • SSL V1 - 1994;
  • SSL V2 - 1995;
  • SSL V3 - 1996;
  • TLS 1.0 - 1999؛
  • TLS 1.1 - 2006;
  • TLS 1.2 - 2008;
  • TLS 1.3 - 2015.

 TLS توانایی کار بر روی پورت‌های مختلف را دارد و از الگوریتم‌ های قوی‌ تری مانند هش کردن کلیدی برای کد احراز هویت پیام (HMAC) استفاده می‌کند در حالی که SSL  فقط کد تأیید اعتبار پیام (MAC) است.

تاریخچه ssl و tls
تاریخچه ssl و tls

تاریخچه تکامل SSL و TLS

کدام ایمن تر است؟

در ابتدا، اولین نسخه از پروتکل TLS فقط کمی امن تر از SSL بود، اما در اواسط سال 2014 ثابت شد که نسل قبلی SSL ها کاملاً ناامن بوده و امکان شکستن رمزگذاری آنها وجود دارد. این آسیب‌پذیری با نام  POODLE شناخته شد و با آن افراد دیگر می‌توانستند داده‌های منتقل شده توسط SSL مانند کوکی‌ها و رمزهای عبور را ضبط کنند. بنابراین هر سایتی که هنوز از رمزگذاری SSL استفاده می کند همچنان در معرض خطر است.از زمانی که آسیب پذیری POODLE فاش شد، TLS به روز شده است. چندین نقص امنیتی برطرف شده است و در مقایسه با SSL، TLS ایمن تر است.

با تمام این تفاسیر چرا اصطلاح SSL هنوز در اینترنت استفاده می شود؟

گواهی SSL اولین اصطلاحی بود که به رمزگذاری مربوط می شد و نام آن بسیار بیشتر از TLS محبوب شد. اساساً، این دو عبارت ادغام شدند، زیرا به TLS ویژگی‌های SSL مانند رمزگذاری ۲۵۶ بیتی و اندازه کلید رمزگذاری ۲۰۴۸ بیتی داده شد.

آیا ssl و tls از نظر رمز نگاری متفاوت هستند؟

بله تفاوت هایی از نظر رمزنگاری بین دو پروتکل ssl و tls وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

در ادامه بیان تفاوت میان ssl و tls  از نظر رمز نگاری این دو را با هم بررسی می کنیم. در حقیقت هر دو از یک پروتکل استفاده می کنند ولی ورژن های متفاوتی دارند. مثلا ssl3 و ssl1 در ابتدا باهم سازگاری نداشتند. نکته‌ دیگری که قابل بیان است این است که نسخه tls1 در واقع آپدیت نسخه ssl4 است که با نام دیگری بهبود یافته اما در واقع هر دو یک پروتکل هستند.

هر کدام از ورژن های این پروتکل ها پس از به روز رسانی توانسته اند ویژگی ها و قابلیت های جدیدی ارائه کنند. به طور مثال ssl1 نتوانست به صورت عمومی ارائه شود. اما نسخه بعدی این پروتکل یعنی ssl2 توانست به صورت عمومی ارائه شود. این نسخه با وجود ارائه عمومی نتوانست نیاز ها را برطرف کند مشکلات و معایب زیادی داشت. پس از این که این نسخه نتوانست انتظارات را برآورده کند ورژن ۳ یعنی ssl3 به بازار آمد که به نوعی بازنویسی نسخه قبلی بود و سعی داشت مشکلات آن را برطرف کند. پس از تمام این مراحل tls شروع به کار کرد. نسخه ابتدایی این پروتکل در واقع نسخه بهینه شده ورژن سوم ssl بود.

در نهایت تمام این تفاسیر تفاوت بین ssl و tls را از لحاظ رمز نگاری بیان می کند. در ورژن های اولیه ssl این تفاوت بیشتر نمایان می شود. همچنین این دو پروتکل در روش برقراری ارتباط بین کاربر و سرور تفاوت دارند. در این زمان کاربر و سرور در روش رمزنگاری توافق هایی انجام می دهند.

تفاوت ssl و tls
تفاوت ssl و tls

تفاوت میان ssl و tls

آیا پروتکل tls جایگزین ssl است؟

 تا اینجا تفاوت میان ssl و tls  را بیان کردیم تا بگوییم بله tls جایگزین ssl است و باید از آن استفاده کنید. ssl به‌ صورت کامل و به دلیل نقص‌ های امنیتی منسوخ‌ شده و از سال ۲۰۱۹ به بعد دیگر یک پروتکل کاملاً امن نبوده اما tls  کاملاً به‌ روز و مطمئن بوده و نیاز کاربر را برطرف می‌ کند. همچنین این پروتکل دارای عملکرد مطلوب بوده که توانسته با امنیت و کارایی که دارد بیشتر مرورگرها را مجاب به استفاده از آن کند‌. برای مثال کروم در سال ۲۰۱۴  پروتکل ssl3 را متوقف کرد. همین امر مهر تأییدی بر منسوخ بودن ssl خواهد بود.

 کلام پایانی

 روش‌ های مطمئنی برای انتقال داده‌ ها و اطلاعات کاربران در فضای اینترنت وجود دارد. پیشنهاد ما استفاده از این پروتکل‌ ها برای امنیت هرچه بهتر داده‌ ها و اطلاعات شما در فضای اینترنت است. قبل‌ از این‌ که دیر شود از این پروتکل‌ ها استفاده کنید. امید است تفاوت میان ssl و tls را به خوبی درک کرده باشید. به‌ جز گواهی‌ های امنیتی شما برای سایت خود نیاز به یکسری الگوریتم‌ ها دارید. می‌ توانید در مقاله‌ ای جداگانه الگوریتم‌ های گوگل را بررسی کنید و بدانید که این الگوریتم ها چه تأثیری بر سئو سایت شما خواهند داشت. همچنین برای خرید سرور مجازی نیز می‌ توانید در این وب سایت اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی