فعال و غیرفعال کردن یوزر روت (root) در لینوکس Ubuntu

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سیستم‌­عامل Ubuntu یکی از محبوب­‌ترین و پراستفاده‌­ترین توزیع‌­های لینوکس در دنیاست که به عنوان یک سیستم­‌عامل منبع­‌باز و پایدار شناخته می‌­شود( دانلود اوبونتو ). در ubuntu هر کاربر به یک حساب کاربری خاص و با محدودیت­‌های خاص دسترسی دارد. تنها حسابی که به همه منابع سیستم دسترسی دارد، حساب کاربری root یا همان Superuser است،که به صورت پیش­فرض غیرفعال است. در این مطلب قصد داریم به شما نحوه فعال و غیرفعال کردن یوزر روت در اوبونتو را آموزش دهیم. اما قبل از هرگونه تغییر در حساب root، باید به دقت و با آگاهی از مسائل امنیتی، اقدام کرد تا از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. ( خرید سرور مجازی لینوکس و ویندوز)

یوزر روت در اوبونتو
یوزر روت در اوبونتو

حساب کاربری روت

نحوه فعال و غیرفعال کردن یوزر روت در اوبونتو

در این بخش از مقاله به فعال و غیرفعال کردن یوزر روت در اوبونتو می‌پردازیم. ابتدا با نحوه فعال کردن یوزر روت آشنا می‌شویم و سپس نحوه غیرفعال کردن یوزر روت را آموزش می‌دهیم.

فعال کردن یوزر روت

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، یوزر روت در سیستم عامل Ubuntu در حالت پیشفرض غیرفعال است و البته توصیه شده که به دلیل مشکلات احتمالی و مسائل امنیتی این یوزر را فعال نکنید. اما گاهی اوقات برای انجام برخی از کارها نیاز است که به یوزر روت دسترسی داشته باشیم. برای فعال کردن حساب روت در اوبونتو به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا از طریق SSH به وسیله یوزری که با آن سیستم عامل اوبونتو را نصب کرده­‌اید، به سرور متصل شوید. (این یوزر دسترسی sudo را دارد)

دستور زیر را وارد کنید و رمز عبور جدیدی برای روت وارد کنید:

				
					sudo passwd root
				
			

2 بار پسوردی که مد نظر دارید را برای یوزر روت وارد کنید. با این دستور، رمز عبور جدیدی برای یوزر روت تنظیم می­‌شود. حالا با استفاده از دستور زیر وارد فایل تنظیمات SSH شوید:

				
					sudo nano /etc/ssh/sshd_config
				
			

در اینجا یک خط با محتوای PermitRootLogin و خط دیگری با محتوای PasswordAuthentication را پیدا کرده، کاراکتر # که در ابتدای آن‌هاست را حذف کرده و به صورت زیر آن‌ها را تغییر دهید:

				
					PermitRootLogin  yes
PasswordAuthentication yes
				
			

این تغییر به SSH اجازه اتصال به یوزر روت را می­‌دهد. ( انواع پروتکل‌های اینترنت ) بعد از انجام تغییرات، فایل را ذخیره کرده و خارج شوید. برای این کار کلیدهای Ctrl + x را نگه داشته و وقتی از شما پرسیده می‌­شود ?Save modified buffer، کلید Y را بزنید و در ادامه کلید Enter را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند و از ویرایشگر خارج شوید.

برای اعمال تغییرات باید مجددا سرویس SSH را به صورت زیر راه‌­اندازی کنید:

				
					sudo systemctl reload ssh
sudo systemctl restart ssh

				
			

حالا می­‌توانید با استفاده از دستور زیر به سرور خود، با یوزر روت متصل شوید:

				
					ssh root@server¬_IP_address
				
			

آدرس IP واقعی سرور خود را با server­_IP_address جایگزین کنید.

لطفا توجه داشته باشید که فعال کردن یوزر روت در اوبونتو از طریق SSH و استفاده از آن ممکن است به دلیل مسائل امنیتی، مشکلات و ریسک­‌هایی را در به همراه داشته باشد، پس بهتر است برای امور روزمره از حساب کاربری با دسترسی sudo استفاده کنید.

غیرفعال کردن یوزر root در اوبونتو

برای غیرفعال کردن یوزر روت در اوبونتو، می­‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید:

ابتدا با استفاده از یک حساب کاربری که دارای دسترسی sudo است وارد سرور شوید.

با دستور زیر وضعیت یوزر روت را تغییر دهید:

				
					sudo passwd -l root
				
			

دستور بالا باعث غیرفعال شدن حساب کاربری روت می­شود. برای اینکه از غیرفعال شدن یوزر روت مطمئن شوید، می‌­توانید دستور زیر را اجرا کنید:

				
					sudo passwd -S root
				
			

اگر یوزر روت غیرفعال شده باشد، خروجی دستور بالا، L (locked) خواهد بود.

موارد ضروری برای فعال کردن یوزر روت

فعال­ کردن یوزر روت در اوبونتو در برخی از مواقع ضروری است، اما قبل از انجام این کار باید دقت و شناخت کافی از مسائل امنیتی داشته باشید. چند نمونه از شرایطی که ممکن است در آن نیاز به فعال­ کردن یوزر روت داشته باشیم عبارتند از:

  • اجرای دستورات خاصبرخی از دستورات و تنظیمات فقط با حساب کاربری روت قابل اجرا هستند، همچنین برخی از تغییرات یا دسترسی به فایل‌ها و دایرکتوری‌های خاص نیاز به یوزر روت دارند.
  • نگهداری و مدیریت سیستمبرای انجام برخی از کارهای مدیریتی سیستمی مانند نصب یا به‌روزرسانی بعضی از نرم‌افزارها و تغییرات در تنظیمات سیستم، نیاز به دسترسی حساب روت است.
  • اجرای برنامه‌ها و خدمات خاصبرخی از برنامه‌ها و سرویس‌ها برای اجرا نیاز به دسترسی به حساب روت دارند، به این دلیل که نیاز به منابع سیستمی خاصی دارند که فقط توسط یوزر روت قابل دسترسی هستند.
  • اصلاح مشکلات سیستمدر صورت مواجه با مشکلاتی در سیستم، نیاز به اجرای دستوراتی با دسترسی به سطح سیستم دارید، که به عنوان یک کاربر معمولی امکان‌پذیر نیست و نیاز به دسترسی به حساب روت دارید.

سخن آخر

در این مقاله، به بررسی فرآیند فعال­ و غیرفعال کردن یوزر روت در سیستم­‌عامل Ubuntu پرداختیم. اما مهم است که همواره با دقت و اطلاعات کافی از یوزر root استفاده شود. از آنجایی که یوزر روت در اوبونتو به صورت پیش­فرض غیرفعال است، استفاده نادرست از این حساب کاربری می­‌تواند منجر به مشکلات امنیتی جدی شود، از جمله امکان اجرای دستورات اشتباه یا حذف اطلاعات حیاتی. اما غیرفعال سازی این یوزر باعث افزایش امنیت سیستم می‌­شود بنابراین اکیدا توصیه می‌­شود که پس از اجرای دستورات و تغییراتی که نیاز به دسترسی root دارند، در اولین فرصت یوزر روت را دوباره غیرفعال کرده و از حساب کاربری که به sudo دسترسی دارند استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی