آموزش نصب کنترل وب پنل رایگان CentOS

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حوزه مدیریت سرورهای وب، استفاده از یک سیستم مدیریت هاستینگ قدرتمند و کارآمد امری ضروری و حائز اهمیت است. یکی از ابزارهای محبوب و رایگان تحت لینوکس، در این زمینه Control WebPanel یا به اختصار CWP است، که به عنوان یک سیستم مدیریت سرورهای CentOS، به طور رایگان به کاربران ارائه شده است. با نصب کنترل وب پنل می‌­توان به سادگی و با کارایی بالا، تنظیمات و مدیریت سرورها را انجام داد. ( خرید سرور مجازی ) در این مطلب قصد داریم نحوه نصب کنترل وب پنل  CWP را به شما آموزش دهیم. ( خرید سرور اختصاصی )

کنترل وب پنل CWP
کنترل وب پنل CWP

نصب کنترل وب پنل CWP

اگر بنا به هر دلیلی تمایل به خرید دایرکت ادمین یا سی­‌پنل برای سرور خود ندارید، می­‌توانید از این ابزار رایگان برای مدیریت سرور خود استفاده کنید.

پیش‌نیازها و حداقل سیستم مورد نیاز:

  • IP استاتیک
  • سیستم‌عامل‌های 64 بیتی CentOS نسخه 6،7و8، Rocky Linux نسخه 8، Alma Linux نسخه 8، Oracle Linux نسخه 7و8
  • سیستم‌عامل fresh و minimal (سیستم‌عامل تازه نصب شده باشد، بدون هیچگونه تغییر در تنظیمات و هیچگونه نرم‌افزار یا سرویس نصب شده روی آن)
  • پردازنده 1GHz یا بالاتر
  • حداقل 2GB رم (4GB رم پیشنهاد می‌شود)
  • 20GB فضای خالی روی هارد دیسک

نحوه نصب CWP

در ابتدا باید نسخه جدیدی از یکی از سیستم­‌عامل­‌های گفته شده در بالا را روی سرور خود نصب کنید. سپس باید حتما hostname سرور را ست کنید.

توجه کنید که برای تنظیم نام سرور، باید یک نام مناسب و منحصر به فرد را انتخاب کنید که با هیچ یک از دامنه‌های موجود در سرورتان تداخل نداشته باشد. به عنوان مثال، فرض کنید که یک دامنه به نام example.com در سرور خود دارید و حالا قصد تنظیم hostname برای سرور خود را دارید. در این صورت، نمی‌­توانید نام سرور خود را example.com انتخاب کنید، بلکه باید یک نام سرور متفاوت و غیر از هر دامنه‌­ای که در سرورتان وجود دارد انتخاب کنید. مثلا می­‌توانید نام سرور خود را server.example.com تنظیم کنید یا اگر دو دامنه به نام­‌های example1.com و example2.com در سرور خود داشته باشید، می­‌توانید نام hostname خود را example3.com ست کنید.

پس از نصب سیستم­‌عامل مورد نظر خود، از طریق ssh و با استفاده از یک کلاینت مثل PuTTY به سرور متصل شوید. پیش از نصب کنترل وب پنل باید پکیج­‌های مورد نیاز را روی سیستم خود نصب کنید. ( ssh  چیست؟ )

اگر wget نصب نبود، با استفاده از دستور زیر آن را نصب کنید.

				
					yum -y install wget
				
			

برای نصب wget در سیستم­‌عامل‌­های CentOS 8، Alma Linux و Rocky Linux از دستور زیر نصب کنید.

				
					yum install https://dl.fedoraproject.org/pub/epel/epel-release-latest-8.noarch.rpm
dnf install wget -y

				
			

بعد از نصب wget، باید سرور را آپدیت کرده و دوباره سرور را راه­‌اندازی کرد. (دستور اول برای آپدیت و دستور دوم برای راه­‌اندازی دوباره سرور استفاده می­‌شود.)

				
					yum -y update
reboot

				
			

حالا سیستم شما آماده برای نصب کنترل وب پنل است. برای نصب روی CentOS 7 از دستور زیر استفاده کنید.

				
					cd /usr/local/src
wget http://centos-webpanel.com/cwp-el7-latest
sh cwp-el7-latest

				
			

در پایان نصب، اطلاعات مهمی نظیر نام کاربری و رمز عبور نهایی به شما داده خواهد شد که از این اطلاعات برای ورود به پنل مدیریت CWP استفاده می‌­شود.

حالا سرور را با استفاده از دستور reboot مجددا راه­‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند و کنترل وب پنل شروع به کار کند.

توجه داشته باشید که پورت­‌های 2030 (برای پنل مدیریت) و 2031 (برای SSL) حتما در فایروال شما باز شده باشند.

با استفاده از آدرس http://server-IP:2030/ و وارد کردن نام کاربری و پسورد داده شده، می‌­توانید وارد Control WebPanel خود شوید.

کلام آخر

در این مقاله، به یادگیری مراحل نصب Control WebPanel (CWP) که یک کنترل پنل مدیریت سرورهای لینوکس است، پرداختیم. ابزاری قدرتمند که مبتنی بر CentOS است و امکانات گسترده‌­ای نظیر مدیریت دامنه، DNS، FTP و امنیت را به کاربران ارائه می­‌دهد. اگر همیشه سیستم و CWP را به روز نگه دارید و تنظیمات امنیتی مربوطه را اعمال کنید، می­‌توانید سرور خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همواره مطالعه مستندات رسمی CWP و اطلاعات مربوط به نسخه مورد استفاده، شما را از اطلاعات دقیق‌­تر و بروزتری برخوردار می‌سازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی