بوت استرپ چیست و چه کاربردی دارد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بوت استرپ یک فریم ورک برای طراحی وب‌ سایت است که در ابتدا با هدف استفاده‌ ی داخلی برای توسعه‌ دهندگان توییتر ایجاد شد سپس بعد از مدتی در دسترس عموم قرار گرفت. در بوت استرپ مجموعه ای از ابزار css و HTML و JS به‌ صورت متن باز و رایگان وجود دارد. بوت استرپ شامل دستوراتی برای تولید و نمایش فرم‌ ها، دکمه‌ ها و ستون ها است. به‌ بیان‌ دیگر Bootstrap  دارای بیت های مفید و قابل‌ استفاده مجدد از کد ها می‌ باشد. این کد ها به زبان CSS, HTML و جاوا اسکریپت نوشته‌ شده اند. به‌ طور کلی شما را از نوشتن کدهای CSS نجات داده و زمان بیشتری را جهت طراحی وب‌ سایت به شما می‌ دهد. به‌ راحتی می‌ توان بوت استرپ را از سایت آن به‌ طور رایگان دانلود و استفاده کرد. این فریم ورک به‌ عنوان اولین گزینه برای توسعه‌ دهندگان وب به شمار می رود.

bootstrap چیست
bootstrap چیست

بوت استرپ چیست

 چه زمانی باید از Bootstrap استفاده کرد

 اگر سایت خود را با زبان‌ های برنامه‌ نویسی طراحی کرده‌ اید بوت استرپ به کار شما می‌ آید. این فریم ورک با عملکرد بی‌ نظیری که دارد به شما کمک می‌ کند ظاهری واکنش گرا و زیبا برای سایت خود طراحی کنید. حتی اگر سایت شما با استفاده از وردپرس طراحی شده باشد هم می‌ توانید از Bootstrap برای بهینه‌ سازی قالب سایت خود استفاده کنید. Bootstrap  کمک می‌ کند تا یک سایت واکنش گرا داشته باشید و خیلی راحت و به‌ سرعت آن را طراحی کنید.

 چه زمانی باید از Bootstrap استفاده کرد

  • Bootstrap کاربر پسند و واکنش گرا است.
  • بر پایه HTML و CSS ساخته‌شده.
  • در طراحی و کد نویسی باعث می‌ شود تا سرعت عملکرد شما بالا برود.
  • رایگان و قابل‌ دسترس به‌ راحتی.
  • هر نوع سایتی که می‌ خواهید می‌ توانید با بوت استرپ بسازید.

 هدف بوت استرپ چیست

این فریم ورک گزینه‌ های کاربردی را به سایت اضافه می‌ کند و با استفاده از بوت استرپ شما همواره گزینه‌ های از پیش‌ تعریف شده مانند نوع فونت، رنگ، قالب سایت و غیره در اختیار دارید. با استفاده از این فریم ورک سایت قوی و تمیز طراحی کنید. با استفاده از بوت استرپ می‌ توانید ظاهری هماهنگ و یکنواخت برای اجزای وب‌ سایت خود داشته باشید.

bootstrap
bootstrap

هدف Bootstrap 

 کاربرد بوت استرپ چیست

 در بالا عنوان کردیم که Bootstrap  برای ساده سازی طراحی وب‌ سایت به‌ وجود آمده این کار را با فراهم نمودن برخی از کاربردها مانند قالب‌، رنگ و فونت برای طراحی وب انجام می دهد. اما همان‌ طوری‌ که می‌ دانید بسیاری از فریم ورک ها وجود دارند که همین کار را انجام می‌ دهند سوالی که پیش می‌ آید این است که تفاوت بوت استرپ و دیگر فریم ورک ها در چیست؟ کاربردهای Bootstrap  که موجب برتری این فریم ورک نسبت‌ به دیگر فریم ورک ها می شود عبارت‌ اند از:

واکنش گرا کردن صفحه

 واکنش گرا کردن یعنی طراحی عناصر درون صفحه به‌ گونه‌ ای که در تمامی پلتفرم ها مانند موبایل، تبلت، لپ‌ تاپ و غیره به درستی نمایش داده شوند. واکنش گرا کردن صفحه موجب می‌ شود تمام عناصر در جای خود مرتب شوند. یکی از کاربردهای اصلی این فریم ورک بوده که موجب تمایز آن با دیگر فریم ورک ها شده و باعث می‌ شود طراحی سایت برای کاربر جذاب شود.

ستون بندی

 بوت استرپ نوعی ستون‌ بندی برای طراحی وب‌ سایت انجام می‌ دهد که اجازه می‌ دهد تمامی عناصر در جای خود مرتب شوند. سیستم ستون‌ بندی صفحه شما را به ۱۲ ستون تقسیم کرده و عناصر مختلف وب‌ سایت خود را می‌ توانید با استفاده از ستون‌ ها در جای مناسب قرار دهید. سپس می‌ توانید مدل قرارگیری و نمایش آن‌ ها را در صفحات دیگری مانند موبایل و تبلت بررسی کرده و در صورت وجود ایراد و به‌ هم‌ ریختگی های احتمالی آن‌ ها را برطرف کنید.

کاربرد
کاربرد

اهمیت Bootstrap 

طراحی و استایل مناسب برای عناصر سایت

 با توجه به تمام کاربردهایی که تاکنون از بوت استرپ نام بردیم کاربرد دیگری نیز وجود دارد که باعث شده کار با این فریم ورک بسیار ساده و شیرین شود. با استفاده از Bootstrap  می‌ توانید برای تمامی عناصری که در صفحه وب‌ سایت شما موجود هستند فرم و استایل مناسبی قرار دهید. این فریم ورک پیشنهاداتی برای فرم و استایل در نظر گرفته که شما می‌ توانید از میان آن‌ ها مناسب‌ ترین و زیباترین آن ها را انتخاب نمایید.

 مزایای بوت استرپ

با تمام تفاسیر بالا بوت استرپ مزایای ویژه‌ ای نیز دارد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

منبع باز

 همانطور که گفتیم Bootstrap  یک فریم ورک منبع باز است و مجموعه زیادی از طراحان و توسعه ‌دهندگان در آن وجود دارند. این فریم ورک در گیت هاب میزبانی دارد که باعث می ‌شود توسعه ‌دهندگان بتوانند کدهای آن را اصلاح کنند و به مزایای آن اضافه کنند.

استفاده آسان

 یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های بوت استرپ استفاده آسان و راحت از آن است. برای استفاده از Bootstrap  فقط نیاز است تا مقداری مهارت و دانش اولیه برای کار با و کدنویسی داشته باشید.

سازگاری با مرورگرهای مختلف

 یکی دیگر از مزایای Bootstrap  بوت استرپ سازگاری با مرورگرهای مختلف است. می ‌توانید با استفاده از این فریم ورک وب‌ سایتی بسازید که در تمام مرورگرها سازگار باشد.

قالب آماده

 یکی دیگر از مزایای فریم ورک بوت استرپ قالب ‌های آماده آن است. داشتن قالب‌ های آماده باعث می‌ شود کیفیت Bootstrap  ثابت شود. قالب ‌های این فریم ورک دارای سبک ‌ها و فرم‌ های ویژه هستند .

معایب

 هر برنامه ای با توجه به مزایای که دارد می ‌تواند معایبی نیز داشته باشد که بوت استرپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه معایب استفاده از بوت استرپ را معرفی می کنیم.

سازگار نبودن با مرورگرهای قدیمی

 یکی دیگر از مزایای فریم ورک بوت استرپ قالب ‌های آماده آن است. داشتن قالب‌ های آماده باعث می‌ شود کیفیت Bootstrap  ثابت شود. قالب ‌های این فریم ورک دارای سبک ‌ها و فرم‌ های ویژه هستند .

bootstrap 4
bootstrap 4

مزایای بوت استرپ

 قالب‌ های مشابه

سایت‌ هایی که از فریم ورک بوت استرپ استفاده می‌ کنند به ‌علت اینکه این فریم ورک چارچوب مشخصی برای همه سایت ها ارائه می ‌دهد ممکن است مشابه هم شوند. به‌ خاطر همین موضوع است که اهمیت آشنایی کامل با Bootstrap  نمایان می ‌شود .

حجیم بودن فایل ‌ها

 فایل ‌هایی بوت استرپ دارد کمی حجیم هستند که یکی دیگر از معایب این فریم ورک به شمار می ‌رود. برای ‌اینکه حجم فایل ‌ها را پایین بیاورید کدهایی که هرگز استفاده نمی ‌کنید را حذف کنید.

سخن پایانی

 با توجه به کاربرد و مزایا و معایبی که در این مقاله از بوت استرپ عنوان کردیم متوجه می شویم که Bootstrap  یک فریم ورک بسیار کارامد برای افرادی است که می‌ خواهند یک وب‌ سایت بدون کمک دیگران راه‌ اندازی کنند. این فریم ورک در طراحی سایت به شما کمک کرده و باعث می‌ شود در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرید. کار با فریم ورک بوت استرپ بسیار آسان است و تنها چیزی که نیاز دارد آشنایی اندک با کد نویسی است. درنهایت موجب می‌ شود به آسانی یک وب‌ سایت طراحی کنید. از مزایای ویژه این فریم ورک دانلود آسان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی