کلودفلر (Cloudflare) چیست؟ کاربردها و مزایای استفاده از کلودفلر

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کلودفلر (Cloudflare) یک شرکت آمریکایی در حوزه IT است که خدمات مختلفی در زمینه امنیت و عملکرد وب ارائه می‌دهد. این خدمات از قبیل شبکه تحویل محتوا یا CDN (Content Delivery Network)، فایروال امنیت وب، DNS مدیریتی، بهینه سازی تحویل محتوا و ابزارهای دیگری برای امنیت و عملکرد وب می‌باشند. به دلیل اینکه برخی از ویژگی­‌های این سرویس مانند اتصال دامنه به کلودفلر و ... رایگان است و کامل­‌ترین CDN و بهترین خدمات را ارائه می‌­دهد، به CDN محبوبی تبدیل شده. در این مقاله شما را با کلودفلر آشنا خواهیم کرد و سپس به کاربردها و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

کلودفلر
کلودفلر

معرفی سرویس کلودفلر

کلودفلر یک سرویس شبکه توزیع محتوا است که از آن برای افزایش کارایی، امنیت و عملکرد وب­سایت­‌ها استفاده می‌­شود. در واقع این سرویس مشکلات دسترسی کاربران به قسمت­‌های مختلف وب­سایت را از بین می­برد. کلودفلر با ثبت کردن یک وب­سایت در آن، اطلاعات درخواست شده از طرف کاربران را از سرورهای قدرتمند خود عبور می­‌دهد و زمان بارگذاری اطلاعات را کاهش می­‌دهد. یک وب­سایت روی کلودفلر به طور میانگین 40% سریع­تر بارگذاری می­شود، 65% درخواست­‌های کمتری دارد، 60% پهنای باند کمتری استفاده می­‌کند و باعث افزایش امنیت وب­سایت می­‌شود. در واقع خدمات کلودفلر، سرویس CDN را با امکانات پیشرفته‌­تر به کاربر ارائه می­کند.

چند مورد از خدمات اصلی کلودفلر عبارتند از:

  • CDN (شبکه تحویل محتوا): کلودفلر با استفاده از یک شبکه جهانی از سرورها، محتوا را ذخیره و توزیع می‌کند. این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب می‌شود، زیرا از نزدیک‌ترین سرور موجود به کاربر محتوا را ارسال می‌کند.
  • فایروال امنیت وب (WAF - Web Application Firewall): کلودفلر دارای یک فایروال پیشرفته است که حملات مخرب از جمله SQL injection و XSS(Cross-Site Scripting) را تشخیص و از آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • SSL/TLS Encryption: کلودفلر امکان برقراری ارتباطات امن با استفاده از SSL/TLS را فراهم می‌کند. این اقدام حفاظت و امنیت اطلاعاتی را که بین کاربر و سرور منتقل می‌شود را افزایش می‌دهد.
  • Uptime بالا: آپ تایم یک اصل مهم در توسعه وبسایت‌ها می‌باشد. آپ تایم به زمانی گفته می‌شود که یک سرویس یا وبسایت بدون هیچ اختلالی در دسترس است. هرچه آپ تایم بیشتر باشد، قابلیت اطمینان سرور بیشتر خواهد بود. به طور مثال آپ تایم بالای 99.9% به معنای این است که سرویس تقریبا تمام زمان در دسترس بوده و با اختلالات بسیار محدودی روبرو شده است.
  • Page Rules: این ابزار امکان اعمال تنظیمات خاصی را برای صفحات یا مسیرهای مشخص در وبسایت فراهم می‌کند. همچنین می‌توانیدقوانین صفحه را برای فعال کردن حافظه کش و سطح امنیتی هر صفحه، تغییر دهید.
  • محدود سازی ترافیک (Rate Limiting): این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک و درخواست‌های وبسایت خود را مدیریت کرده، حملات DDoS را کاهش دهید و امنیت وب¬سایت خود را افزایش دهید. کلودفلر با ارائه این خدمات به وبسایت‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر بارگذاری شوند، امنیتشان افزایش یابد و باعث بهبود تجربه کاربری شود.

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network می­باشد، که طبق تعریف اتحادیه بین‌­المللی مخابرات، به هر شبکه‌­ای که برای توزیع محتوای دیجیتال بهینه سازی شده است، شبکه توزیع محتوا گفته می­شود. با فعال کردن cdn عملکرد وب­سایت بهبود و زمان بارگذاری آن کاهش می­یابد. در واقع cdn از سرورها و دیتاسنترهایی در تمام نقاط مختلف جهان استفاده می­کند، تا محتوای مورد نیاز کاربران را از نزدیک­ترین سرور به آن­ها ارسال کند.

مراحل کلی کارکرد cdn به شرح زیر است:

  • سرور لبه (Edge Server): سرور لبه نوعی کامپیوتر است که در لبه شبکه cdn قرار دارد و به عنوان نقطه اتصال بین شبکه‌ها کار می‌کند. هنگامی که کاربری یک درخواست محتوا می‌دهد cdn با استفاده از تکنولوژی Anycast آن درخواست را به سرور لبه‌ای که به کاربر نزدیک‌تر است می‌فرستد.
  • ذخیره سازی (Cache): اگر محتوا در سرور لبه ذخیره شده باشد یا به عبارتی cache شده باشد، زمان بارگذاری محتوا برای کاربر به شدت کاهش می‌یابد.
  • توازن بار (Load Balancing): cdn از توازن بار بین سرورهای لبه استفاده می‌کند تا ترافیک توزیع شده بین این سرورها بهینه شود و بار روی سرورهای لبه به طور مساوی تقسیم شود.
  • امنیت وب (Web Security): cdn ها دارای بسیاری از ابزارهای امنیتی مانند فایروال امنیت وب هستند که در برابر حملات مخرب به وبسایت‌ها کمک می‌کنند.
  • توزیع محتوا (Content Distribution): cdn به محتواهای وب از جمله تصاویر، ویدیوها، اسکریپت‌ها و فایل‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

استفاده از cdn باعث افزایش سرعت بارگذاری وب­سایت، مقاومت در برابر حملات DDoS، کاهش بار سرور اصلی و افزایش عملکرد وب­سایت می‌­شود. این سرویس باعث کمک به افزایش محسوس وب­سایت‌­ها در تجربه کاربری می‌­شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی