پهنای باند چیست؟ تفاوت میان پهنای باند با سرعت و ترافیک

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پهنای باند چیست؟ اصطلاح و کلمه پهنای باند دارای معانی مختلف در کاربرد های مختلف است. اما به طور کلی پهنای باند یعنی مقدار حجم اطلاعات در واحد زمان که اینترنت می تواند آن را مدیریت کند. بطور مثال اتصال اینترنتی که پهنای باند بالایی دارد سریعتر از اتصال اینترنتی است که پهنای باند کمتر دارد. ( خرید هاست لینوکس )

پهنای باند به خودی خود اندازه گیری سرعت نیست، بلکه نشان دهنده حداکثر سرعتی است که می توان به آن دست یافت. به بیان دیگر فضای کل بار یک کامیون اندازه گیری مقدار باری نیست که در حال حاضر حمل می کند، بلکه نشان دهنده حداکثر مقداری است که می تواند حمل کند. 

پهنای باند
پهنای باند

سرعت پهنای باند

 چند مورد وجود دارد که میزان پهنای باند اینترنت شما را مشخص می کند. ابتدا پهنای باند با اتصال خانه شما تعریف می شود. هرچه اتصال شما سریعتر بتواند داده ها را انتقال دهد، پهنای باند بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال، افرادی که از اتصال فیبر نوری استفاده می کنند نسبت به افرادی که کابل مسی دارند سرعت بیشتری خواهند داشت زیرا فیبر نوری به طور طبیعی داده ها را سریعتر منتقل می کند. پهنای باند هم به همین موضوع اشاره دارد.

پهنای باند معمولاً بر حسب بیت در ثانیه ، بیان می شود و تا نرخ انتقال داده 60 میلیون بیت (مگابیت) در هر ثانیه را در بر می گیرد.

چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟

اینکه چه مقدار پهنای باند نیاز دارید بستگی به این دارد که قصد دارید با اتصال اینترنت خود چه کاری انجام دهید. در بیشتر موارد، پهنای باند بیشتر بهتر است، البته باید هزینه و بودجه خود را مد نظر قرار دهید.

به عبارت دیگر، با افزایش پهنای باند، مقدار داده ای که می تواند در یک دوره زمانی معین رد و بدل شود، افزایش پیدا می کند. فرض کنید در حال دیدن فیلم هستید، شخص دیگری در حال بازی کردن یک بازی ویدیویی چند نفره آنلاین است و چند نفر دیگر در همان شبکه در حال دانلود فایل ‌ها یا استفاده از تلفن خود برای تماشای ویدیوهای آنلاین هستند. اگر دائماً قطع و وصلی اینترنت داشته باشید، این کارها کمی کند انجام می شوند. این به پهنای باند مربوط می شود. اما اگر یک پهنای باند مناسب خریداری کنید مشکلات قطع و وصلی اینترنت و کندی آن برطرف می شود.

پهنای باند در مقابل سرعت

پهنای باند و سرعت دو پارامتری هستند که عملکرد سیستم ها را نشان می دهند. هنگامی که به اتصالات اینترنت نگاه می کنیم، گاهی اوقات اصطلاحات "پهنای باند" و "سرعت" به جای یکدیگر با نرخ انتقال داده (یا نرخ بیت) استفاده می شوند. این مربوط به مقدار داده های منتقل شده در یک ثانیه است. با این حال، پهنای باند و سرعت در شبکه و ارتباطات معانی متفاوتی دارند.

پهنای باند و سرعت
پهنای باند و سرعت

سرعت پهنای باند

عرض باند

معنای پهنای باند در ارتباطات برای سیگنال دهی تفاوت بین بالا و پایین ترین محدوده فرکانس است.

پهنای باند با هرتز  اندازه گیری می شود. در الکترونیک، پردازش سیگنال و اپتوالکترونیک نیز به همین معنا است.

برای اتصال شبکه، پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که می تواند در یک واحد زمان منتقل شود. در واحدهای «بیت در ثانیه» یا bps اندازه گیری می شود. بیت واحد اصلی اندازه گیری اطلاعات است. مقدار یک بیت می تواند "0" یا "1" باشد.

سرعت

سرعت (یا نرخ انتقال داده) مقدار داده ای است که در یک اتصال معین در یک دوره زمانی معین منتقل می شود. سرعت یک اتصال را نیز می توان بر حسب «بیت در ثانیه» یا bps اندازه گیری کرد. ( بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت )

تفاوت بین سرعت و پهنای باند چیست؟

پهنای باند همانطور که گفتیم بر حسب هرتز اندازه گیری می شود. ولی سرعت فقط بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود.

 برای یک شبکه سرعت یک اتصال نمی تواند بیشتر از پهنای باند اتصال شبکه باشد.

آیا پهنای باند با سرعت یکسان است؟

 Mbps مخفف "مگابیت بر ثانیه" است. این معیار اندازه گیری پهنای باند اینترنت است. به زبان ساده، پهنای باند میزان دانلود اتصال اینترنت شما است. این حداکثر سرعتی است که با آن می توانید داده ها را از اینترنت به رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود دانلود کنید. سرعت به حداکثر سرعتی تلقی می شود که می توانید داده ها را با آن در شبکه اینترنت انتقال دهید که معمولاً بر حسب مگابیت در ثانیه (Mbps) اندازه گیری می شود. پهنای باند به حداکثر مقدار داده ای اشاره دارد که اتصال شما می تواند در هر زمان از آن استفاده کند.

مهار سرعت پهنای باند چیست؟

اگر تا به حال کاهش پهنای باند را تجربه کرده اید، می دانید که چقدر می تواند آزار دهنده باشد. این اتفاق زمانی است که ISP عمدا سرعت اتصال به روتر را کاهش می دهد. این معمولاً بعد از اینکه از یک مجموعه داده خاص در قرارداد خود عبور می کنید  ISP ها سرعت شما را کاهش می دهند این کار انجام می شود تا فضا برای سایر کاربران باز شود.

وقتی پهنا باند افزایش یابد چه اتفاقی می افتد؟

با افزایش پهنای باند، اطلاعات بیشتری در واحد زمان می تواند از کانال عبور کند. هرچه لوله قطر بیشتری داشته باشد، آب بیشتری می تواند با سرعت بیشتری از آن عبور کند، همانطور که یک کانال ارتباطی با ظرفیت بالا اجازه می دهد تا داده های بیشتری با سرعت بیشتری نسبت به کانال با ظرفیت کمتر جریان یابد.

افزایش پهنای باند
افزایش پهنای باند

افزایش سرعت پهنای باند

پهنای باند بالا چیست؟

یک آزاد راه با پهنای باند بالا دارای شش خط خواهد بود که به همه خودروها اجازه می‌ دهد تا در عرض 1 ثانیه به طور همزمان به نقطه ای برسند. به عنوان مثال، اتصال اینترنت شما ممکن است از پهنای باند (بزرگراه) 1000 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند. اما شرکت اینترنت شما ممکن است چند خط را مسدود کند و پهنای باند شما را به 500 مگابیت بر ثانیه برساند.

محدودیت های پهنای باند چیست؟

در پاسخ به سوال محدودیت های پهنای باند چیست؟ باید بگوییم که پهنای باند باید محدود باشد تا چندین کاربر بتوانند به نقاط دسترسی بی سیم متصل شوند و همچنان یک اتصال شبکه خوب را حفظ کنند. در غیر این صورت، کاربر می تواند کل نقطه اتصال یا شبکه بی سیم را با استفاده از پهنای باند بیشتر اشباع کند.

علت کم بودن پهنای باند چیست؟

عوامل مختلفی می تواند باعث کندی اینترنت شود برای مثال، روتر شما ممکن است قدیمی باشد یا از تلویزیون یا رایانه شما بسیار دور باشد. اما یکی از دلایل کند بودن اینترنت شما می تواند پهنای باند کم باشد.

سپاس از اینکه با ما همراه بودید امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما از طریق این مقاله پاسخ دهیم. جهت خرید سرور مجازی می توانید با کارشناسان ما در این وب سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی