انواع پروتکل های اینترنت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع پروتکل های اینترنتی

تصور زندگی مدرن بدون اینترنت دشوار است. اما در سطح پایه، شبکه جهانی در واقع فقط یک ارتباط بین کامپیوترهای مختلف است. این اتصال توسط انواع پروتکل های اینترنت ارائه می شود، لیستی از قوانین که ویژگی ها و روش انتقال اطلاعات را تعیین می کنند.

به طور کلی، تعداد زیادی پروتکل انتقال داده وجود دارد. در این مقاله ما در مورد اساسی ترین انواع پروتکل های اینترنت صحبت خواهیم کرد.

پروتکل اینترنت
پروتکل اینترنت

انواع پروتکل های اینترنت

پروتکل اینترنت- IP

پروتکل ip پروتکلی است که توسط آن داده ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر در اینترنت ارسال می شود. می توان گفت که این پروتکل ساده ترین است، اما غیر قابل اعتماد. زیرا تحویل بسته ها به گیرنده را تأیید نمی کند و یکپارچگی داده ها را نیز کنترل نمی کند. پروتکل IP داده ها را بدون ایجاد اتصال منتقل می کند.

FTP ، پروتکل انتقال فایل

پروتکل انتقال فایل (ftp) یک پروتکل استاندارد اینترنتی برای انتقال فایل ها بین رایانه ها از طریق اینترنت از طریق اتصالات tcp /ip است. پروتکل FTP معمولا از پورت 21 به عنوان وسیله ارتباطی استفاده می کند. (نرم افزار CuteFTP)

SSH پوسته ایمن

حال ببینیم ssh چیست؟

SSH (Secure Shell - "Secure Shell") ، یک پروتکل شبکه برای کنترل از راه دور سیستم عامل با استفاده از خط فرمان و انتقال داده ها به صورت رمزگذاری شده است.

محل استفاده از SSH:

  • در مدیریت سیستم از راه دور شبکه های محلی؛
  • در مدیریت خدمات پستی (حفاظت از داده ها)؛
  • برای انتقال مخفی فایل های بزرگ در داخل شبکه؛
  • برای انتقال پروژه ها بین سرورهای ارائه دهندگان میزبانی.

SSH و telnet

SSH و Telnet دو پروتکل شبکه هستند که برای اتصال به یک کامپیوتر راه دور مورد استفاده قرار می گیرند.

SSL  لایه سوکت های امن

SSL با اجازه دادن به برنامه‌ها برای رمزگذاری داده‌هایی که از یک کلاینت به یک سرور مربوطه می‌رود، امنیت بالایی را فراهم می‌کند. ( تفاوت میان ssl و tls چیست ؟ )

انواع پروتکل های اینترنت
انواع پروتکل های اینترنت

پروتکل های اینترنت

TELNET یکی از معروفترین انواع پروتکل های اینترنت

telnet یک فرمان کاربر و در عین حال یک پروتکل TCP/IP است که امکان دسترسی به رایانه های راه دور را فراهم می کند. با استفاده از Telnet، یک مدیر یا کاربر دیگر می تواند از راه دور به رایانه شخص دیگری دسترسی داشته باشد. در وب، پروتکل های HTTP و FTP به شما این امکان را می دهند که فایل های خاصی را از رایانه های راه دور درخواست کنید، اما به عنوان کاربر آن رایانه وارد سیستم نشوید.

با Telnet، شما به عنوان یک کاربر معمولی با هر گونه امتیازی که ممکن است برای برنامه خاص و داده های ذخیره شده در آن رایانه به شما اعطا شده باشد، وارد شوید. این پروتکل عمدتا از پورت 23 استفاده میکند.

مطالب بیشتر، اطلاعات بیشتر

وب 3 چیست؟ نسل جدید اینترنت

SMTP پروتکل ساده انتقال نامه

پروتکل smtp پروتکل استاندارد برای سرویس های پیام رسانی در شبکه TCP/IP است.  SMTP یک پروتکل لایه کاربردی است که معمولاً از پورت 25 استفاده می کند.

POP3 پروتکل اداره پست

پروتکل POP یک پروتکل استاندارد اینترنتی از انواع پروتکل های اینترنت است که ایمیل را از یک سرور پست الکترونیکی راه دور استخراج و بازیابی می کند تا به ماشین میزبان اجازه دسترسی به آن را بدهد. POP یک پروتکل لایه کاربردی از مدل OSI است که به کاربران نهایی امکان بازیابی و دریافت ایمیل را می دهد.

 

POP از پشته پروتکل TCP/IP برای اتصال شبکه استفاده می کند و با پروتکل SMTP برای ارتباط ایمیل سرتاسر کار می کند، جایی که POP پیام ها را دریافت می کند و SMTP آنها را به سرور می فرستد. از سال 2012، پروتکل POP، در نسخه سوم خود، به نام POP 3، معمولا در اکثر معماری های ارتباطی مشتری/سرور پیام رسانی استفاده می شود.پروتکل POP3 معمولاً از پورت 110 استفاده می کند.

IMAP پروتکل دسترسی به پیام های اینترنتی

در واقع این پروتکل از انواع پروتکل های اینترنت، برای دسترسی به ایمیل ها در یک سرور راه دور از یک مشتری محلی کاربرد دارد. IMAP یک پروتکل اینترنت لایه کاربردی است که از پروتکل های لایه انتقال زیرین برای ایجاد سرویس های ارتباطی میزبان به میزبان برای برنامه ها استفاده می کند. این امکان استفاده از سرور پست الکترونیکی از راه دور را فراهم می کند. آدرس پورت شناخته شده برای IMAP 143 است. معماری IMAP به کاربران این امکان را می دهد که ایمیل ها را از طریق یک سرور راه دور، بدون کمک هیچ دستگاه خاصی ارسال و دریافت کنند.
پروتکل اینترنت
پروتکل اینترنت

پروتکل اینترنتی

http پروتکل انتقال متن فوق العاده

این پروتکل مجموعه ای از قوانین برای انتقال فایل ها از هر نوعی( از متن و تصاویر گرافیکی گرفته تا صدا و ویدئو) در شبکه جهانی وب است. زمانی که کاربر، مرورگر وب خود را باز می کند، در اکثر مواقع و به طور خودکار از HTTP استفاده می کند. HTTP یک پروتکل کاربردی است که در بالای مجموعه پروتکل TCP/IP (پروتکل های اصلی اینترنت) اجرا می شود. پروتکل HTTP معمولا از پورت 80 استفاده می کند.

https پروتکل انتقال ابرمتن ایمن

پروتکل https  گونه‌ای از پروتکل استاندارد HTTP است که یک لایه امنیتی به داده‌های در حال انتقال از طریق لایه سوکت امن (SSL) یا امنیت لایه حمل و نقل (TLS) اضافه می‌کند.

HTTPS ارتباط رمزگذاری شده و اتصال ایمن بین کاربر راه دور و وب سرور را فعال می کند. ( ریدایرکت کردن HTTP به HTTPS )

udp ، پروتکل دیتاگرام کاربر

udp انتقال داده ها را بدون ایجاد ارتباط اولیه بین آنها فراهم می کند. این مورد از انواع پروتکل های اینترنت به اندازه کافی قابل اعتماد در نظر گرفته نمی شود، زیرا بسته ها نه تنها ممکن است به دست نرسند، بلکه تکرار شوند یا از نظم خارج شوند. اما یک مزیت نیز دارد که سرعت تحویل داده هاست. به همین دلیل است که برنامه هایی که به ویژه به تاخیر شبکه حساس هستند اغلب از udp استفاده می کنند.

dns ، یکی دیگر از انواع پروتکل های اینترنت

dns تنها یک سیستم نام دامنه نیست، بلکه پروتکلی است که بدون آن این سیستم کار نمی کند. این پروتکل به رایانه های سرویس گیرنده اجازه می دهد تا از سرور DNS برای آدرس IP یک سایت پرس و جو کنند. به علاوه به تبادل پایگاه داده بین سرورهای DNS کمک می کند. این سیستم همچنین از پروتکل های tcp و udp  استفاده می کند. ( Dns چیست و چگونه کار می کند )

ftam , atp , ddp , snmp , ncp , icmp , gopher, slip , ppp , ipx , stp , nwlink , arp  dhcp , rip , bgp , nrtbegui , csma/cd از دیگر انواع پروتکل های اینترنت هستند که هر کدام ویژگی ها و کاربرد منحصر به فردی دارند.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی