نحوه تشخیص تعداد هسته‌ CPU در ویندوز

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حوزه فناوری اطلاعات، داشتن دانش سخت­‌افزاری از سیستم­‌های کامپیوتری یک ویژگی مهم محسوب می­‌شود. یکی از جنبه­‌های حیاتی سخت‌­افزار، تعداد هسته­‌های (core) یک واحد پردازشی (CPU) می‌­باشد. هسته‌­ها، در واقع نوعی پردازنده‌­های کوچک­تر در داخل CPU هستند و نقش اصلی در اجرای وظایف و برنامه­‌ها را ایفا می‌­کنند و شناخت تعداد آن­ها اهمیت بالایی دارد. تشخیص تعداد هسته cpu در ویندوز، که یکی از سیستم­‌عامل­‌های پرکاربرد در دنیاست، به کاربران کمک زیادی می­‌کند تا از ظرفیت پردازشی سیستم خود بهینه­‌ترین استفاده را داشته باشند. در این مقاله به بررسی نحوه و روش­‌های تتشخیص تعداد هسته cpu در سیستم­‌عامل­‌های ویندوز می­‌پردازیم. ( خرید هاست ویندوز )

تشخیص تعداد هسته پردازنده
تشخیص تعداد هسته پردازنده

روش­‌های تشخیص تعداد هسته cpu

تشخیص تعداد هسته CPU در ویندوز، بدون نیاز به نرم­‌افزارهای جانبی، با استفاده از روش­‌های مختلفی صورت می‌گیرد، که این روش­‌ها شامل موارد زیر می‌­شوند.

  • Task Manager
  • System Information
  • PowerShell
  • Command Prompt
  • DirectX Diagnostic Tool (dxdiag)

در ادامه به بررسی هر یک از این روش­‌ها برای تشخیص تعداد هسته cpu خواهیم پرداخت.

Task Manager

استفاده از task manager، متداول­‌ترین روش برای تشخیص تعداد هسته cpu در ویندوز است. ( سرور مجازی ویندوز ایران )

روی نوار وظایف (taskbar) در پایین صفحه راست کلیک کرده و task manager را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به تب performance بروید. در بخش cpu، تعداد هسته­‌های فیزیکی (Physical Cores) و هسته­‌های منطقی (Logical Processors) به شما نمایش داده می‌­شود.

تشخیص تعداد هسته cpu در task manager
تشخیص تعداد هسته cpu در task manager

System Information

یک ابزار دیگر در ویندوز که اطلاعات جامعی از سخت­‌افزار و نرم­‌افزار سیستم را ارائه می­‌دهد، system information است. این ابزار نیازی به نصب ندارد و به صورت پیش­فرض در ویندوز نصب شده. با استفاده از system information می‌­توان تعداد هسته­‌های cpu را با انجام مراحل زیر تشخیص داد.

از منوی start پنجره run را باز کنید.(می­‌توانید از کلیدهای win+r برای باز کردن پنجره run استفاده کنید.) سپس در کادر باز شده عبارت msinfo32 را تایپ کنید تا پنجره system information باز شود.

در سمت چپ پنجره، به system summary بروید.

اطلاعات مربوط به سیستم شما در سمت راست نمایش داده می‌­شود. روی processor کلیک کنید.

در این مرحله اطلاعاتی درباره پردازنده، تعداد هسته­‌های فیزیکی و منطقی و مهم­‌ترین اطلاعات سیستم نمایش داده می­‌شود.

این روش نیز یکی راه‌­های ساده و راحت برای تشخیص تشخیص تعداد هسته cpu در سیستم­‌عامل ویندوز است.

مطالب بیشتر، اطلاعات بیشتر

باز و بسته کردن پورت در ویندوز

PowerShell

powershell یک محیط خط فرمان ارائه شده توسط مایکروسافت است. با استفاده از powershell می­ت‌وان اسکریپت‌­ها و دستورات متنوعی را در ویندوز اجرا کرد. برای تشخیص تعداد هسته cpu، می­‌توان از powershell نیز استفاده کرد.

در powershell می­‌توانید از دو دستور برای دریافت اطلاعات مربوط به پردازنده استفاده کنید و تعداد هسته­‌های cpu را مشاهده کنید.

با اجرای یکی از دو دستور زیر در powershell تعداد هسته­‌های پردازنده در قالب یک جدول به شما نمایش داده می­‌شود:

				
					Get-WmiObject -Class Win32_Processor | Select-Object NumberOfCores, NumberOfLogicalProcessors

Get-CimInstance Win32_Processor | Select-Object NumberOfCores, NumberOfLogicalProcessors

				
			

Command Prompt

برای تشخیص تعداد هسته­ cpu می­‌توانید از command prompt نیز استفاده کنید. یکی از دستورات رایجی که برای نمایش اطلاعات cpu کاربرد دارد، دستور WMIC است. با این دستور می­‌توانید تعداد هسته­‌های فیزیکی و  منطقی پردازنده را دریافت کنید.

				
					WMIC CPU Get NumberOfCores, NumberOfLogicalProcessors
				
			

دستور بالا اطلاعات مربوط به تعداد هسته­‌های همه پردازنده­‌های موجود در سیستم را نمایش می‌­دهد. برای دیدن اطلاعات مربوط به یک پردازنده خاص می‌­توانید از دستور زیر استفاده کنید:

				
					WMIC CPU Get NumberOfCores, NumberOfLogicalProcessors
				
			
تشخیص تعداد هسته cpu در ویندوز 3
تشخیص تعداد هسته cpu در ویندوز 3

DirectX Diagnostic Tool (dxdiag)

dxdiag یک ابزار داخلی در ویندوز است که اطلاعات کاملی از سخت­‌افزارهای سیستم را نمایش می­‌دهد. برای تشخیص تعداد هسته­ cpu با استفاده از dxdiag مراحل زیر را دنبال کنید.

پنجره Run را با استفاده از کلیدهای win+r یا از منوی start باز کرده و dxdiag را در آن تایپ کنید، تا پنجره directx diagnostic tool باز ­شود.

حالا به تب system رفته، در بخش system information اطلاعات مربوط به سیستم نمایش داده می­‌شود، که تعداد هسته­‌های فیزیکی و منطقی پردازنده را می­‌توانید در این قسمت مشاهده کنید.

البته توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است در بخش­‌های مختلفی از برنامه dxdiag آمده باشند. مثلا ممکن است توضیحات واضح‌­تری درباره هسته‌­های پردازنده در بخش processor ارائه شده باشد.

اهمیت اطلاع از تعداد هسته‌­های پردازنده

دانستن تعداد هسته­‌های پردازنده به دلایل زیر از اهمیت زیادی برخوردارند:

  • بهینه سازی عملکرد برنامه‌هابا اطلاع داشتن از تعداد هسته‌های پردازنده سیستم می‌توان برنامه‌هایی که برای تعداد خاصی از هسته‌های پردازنده بهینه‌سازی شده‌اند را روی سیستم نصب کرد تا عملکرد بهتری داشته باشند.
  • پشتیبانی از پردازش موازیهسته‌های پردازنده توانایی کار کردن موازی دارند. یعنی در یک زمان می‌توانند بیش از یک دستور را پردازش کنند. برنامه‌هایی که از پردازش موازی پشتیبانی می‌کنند، عملکرد بهتری در سیستم‌های با تعداد هسته بیشتر دارند.
  • کنترل بار پردازشی با اطلاع از تعداد هسته‌های پردازنده، می‌توان بررسی کرد که آیا سیستم قدرت پردازش کافی برای برنامه‌ها و وظایف مورد نظر را دارد یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی