زمان مطالعه: 4 دقیقه

ایجاد کاربر با دسترسی sudo، در محیط‌­های لینوکسی مانند سیستم‌­عامل Ubuntu یکی از مسائل کاربردی است، که این امکان را برای شما فراهم می‌­سازد که با اجرای دستورات خط فرمان با دسترسی root، بتوانید به مدیریت و اجرای تغییرات اساسی در سیستم­‌ها بپردازید. در این مقاله به شما نحوه ایجاد کاربر sudo در Ubuntu را توضیح می‌­دهیم و اینکه چگونه این کاربر می‌­تواند به عنوان یک ادمین در سیستم­‌عامل Ubuntu عمل کند. همچین به نکات مهم امنیتی برای ایجاد کاربر sudo در Ubuntu خواهیم پرداخت. ( دانلود اوبونتو )

ایجاد کاربر sudo در Ubuntu
ایجاد کاربر sudo در Ubuntu

اهمیت ایجاد کاربر sudo در Ubuntu

با ایجاد کاربر  sudo در Ubuntu می‌­توانید امن‌­تر و کارآمدتر دستورات مدیریتی را اجرا کنید. این اقدام از این نظر اهمیت دارد که اجرای دستورات با دسترسی روت باید با دقت انجام شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. به طور کلی، دستور sudo مکانیزمی برای اعطای مجوزهای ادمین سیستم، که معمولا فقط برای کاربر root قابل دسترس است، به کاربران معمولی می‌­باشد.بنابراین با ایجاد کاربر sudo می­‌توان به بهترین نحو ممکن از امکانات لینوکس بهره‌­مند شد و سیستم را به راحتی مدیریت کرد. ( خرید سرور مجازی ایران )

ایجاد کاربر sudo در Ubuntu

ابتدا با کاربر root به سیستم خود لاگین نمایید.

سپس برای افزودن کاربر جدید به سیستم از دستور adduser استفاده نمایید. به جای مقدار username در دستور زیر، نام کاربری که می­‌خواهید ایجاد کنید را بنویسید.

				
					adduser username
				
			

پس از اجرای این دستور، شما به مرحله تعیین رمز عبور کاربر جدید هدایت می­‌شوید. پسورد کاربر جدید را وارد کرده و آن را تایید نمایید. استفاده از پسورد قوی به شدت توصیه می­‌شود.

				
					
Set password prompts:
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:
passwd: password updated successfully

				
			

سپس برخی سوالات مانند نام، تلفن و ... از شما پرسیده می­‌شود، که می­‌توانید برای ست کردن اطلاعات کاربر به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. توصیه می­‌شود مقادیر پیش­‌فرض را قبول نمایید.

				
					User information prompts:
Changing the user information for username
Enter the new value, or press ENTER for the default
 Full Name []:
 Room Number []:
 Work Phone []:
 Home Phone []:
 Other []:
Is the information correct? [Y/n]


				
			

در پایان، اطلاعات کاربر ایجاد شده به شما نمایش داده می­‌شود و می‌­توانید اطمینان حاصل کنید که کاربر sudo  با موفقیت ایجاد شده است.

اضافه کردن کاربر به گروه sudo

گروه sudo، یک گروه اختصاصی است که به کاربران این امکان را می­‌دهد تا دستورات را با دسترسی root اجرا کنند. زمانی که یک کاربر معمولی به گروه sudo اضافه می­‌شود، این کاربر توانایی اجرای دستوراتی که نیاز به دسترسی ادمین دارند، مانند نصب و حذف نرم­‌افزارها، تغییر در تنظیمات سیستم و ...، را پیدا می­‌کند.

برای اضافه کردن کاربر به گروه sudo باید از دستور usermod به صورت زیر استفاده کرد.

				
					usermod -aG sudo username
				
			

usermod دستوری است که اطلاعات کاربر را تغییر می‌­دهد. aG (append to groups)- به معنای اضافه کردن کاربر به گروه است و sudo نام گروه مرتبط با دسترسی sudo است. نام کاربری که می­‌خواهید به گروه sudo اضافه کنید را با username در دستور بالا جایگزین کنید.

با اجرای دستور بالا کاربر مورد نظر به گروه sudo اضافه شده، و از این پس می‌­تواند دستورات را با دسترسی root اجرا کند.

 

بررسی دسترسی sudo

دسترسی sudo را روی کاربر جدید تست نمایید. برای انجام این تست با استفاده از دستور su به صورت زیر، به کاربر جدید سوییچ کنید.

				
					su -username
				
			

نکته: در توزیع Ubuntu به صورت پیش‌­فرض اعضای گروه sudo دارای مجوزهای sudo می­‌باشند.

پس از اجرای این دستور باید رمز عبور کاربر مورد نظر را وارد کنید تا به کاربر جدید سوییچ نمایید.

توجه داشته باشید که بررسی دسترسی sudo باید توسط یک کاربر که خود دسترسی sudo دارد (کاربری که از قبل به گروه sudo اضافه شده)، انجام شود.

حذف کاربر sudo در Ubuntu

برای حذف یک کاربر sudo در Ubuntu می­توانید از دستور deluser به صورت زیر استفاده کنید.

				
					deluser --remove-home username
				
			

به جای username باید نام کاربر مورد نظر را جایگزین کنید. در دستور بالا، remove-home-- دایرکتوری کاربر را نیز حذف می­کند. یعنی با این دستور، تمام داده‌­های کاربر (فایل­‌ها و تنظیمات) حذف می­شود، بنابراین هنگام استفاده از این دستور احتیاط کنید.

برای حذف کاربر از گروه sudo می­توانید از دستور زیر استفاده کنید.

				
					deluser username sudo
				
			

با اجرای این دستور، کاربر مورد نظر از گروه sudo حذف می­شود. این عمل فقط کاربر را از گروه sudo حذف می­کند و اطلاعات مرتبط با حساب کاربر مانند دایرکتوری کاربر، فایل­‌ها و تنظیمات را حفظ می­کند.

نکات امنیتی برای ایجاد کاربر sudo در Ubuntu

برای ایجاد کاربر sudo در Ubuntu نکات امنیتی بسیار حائز اهمیتی وجود دارد. زیرا دسترسی به دستورات sudo به کاربر اجازه می­‌دهد، دستوراتی که فقط کاربر root به آن­‌ها دسترسی دارد را اجرا کند. به همین خاطر می­‌خواهیم به برخی از نکات امنیتی برای ایجاد کاربر sudo، اشاره کنیم. ( فعال و غیرفعال کردن یوزر روت (root) در لینوکس Ubuntu

  • استفاده از نام کاربری قویبرای افزایش امنیت سیستم مهم است که نام‌های کاربری قوی و غیرقابل پیش‌بینی را انتخاب کنید.
  • استفاده از رمز عبور قویبرای به حداکثر رسیدن امنیت کاربران sudo
  • بررسی دقیق دسترسی‌هادسترسی‌های داده شده به کاربران sudo را به دقت بررسی کرده تا مطمئن شوید که هر کاربر فقط به میزان لازم به دستورات root دسترسی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی