آموزش افزونه لایت اسپید (0 تا 100)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

یکی از افزونه های پر قدرت برای افزایش سرعت وبسایت های وردپرسی افزونه لایت اسپید است که زمانی این افزونه بهترین کارایی را دارد که از وب سرور لایت اسپید بر روی فضای میزبانی‌تان استفاده کنید. درصورتی که از وب سرورهای دیگر مثل Apache و یا IIS استفاده می‌کنید افزونه‌ لایت اسپید بهترین عملکرد خود را ندارد و می‌توانید از افزونه راکت استفاده نمایید. که در مقاله آموزش افزونه راکت می‌توانید نحوه استفاده از آن را مطالعه نمایید. در ای مقاله به آموزش افزونه لایت اسپید می‌پردازیم.

افزونه لایت اسپید
افزونه لایت اسپید

از کجا بفهمیم که وب سرور ما چیست؟

زمانی که فضای میزبانی‌تان را از شرکتی خریداری می‌کنید در جزئیات اون پلان وب سرور شما قید شده است. حالا اگه به ان اطلاعات دسترسی نداشتید نگران نباشید از داخل خود وردپرس می‌تونین این اطلاعات رو به دست بیارید.

وارد پیشخوان وردپرس می‌شید > ابزارها > سلامت سایت > اطلاعات > سرور

در اینجا اطلاعات مربوط به سرور رو می‌تونید مشاهده کنین.

سرور لایت اسپید
سرور لایت اسپید

نصب افزونه لایت اسپید:

همانطور که در مقاله نصب افزونه وردپرس از 4 روش به شما آموزش دادیم می‌توانید افزونه لایت اسپید را از طریق لینک زیر مشاهده، دانلود و نصب نمایید.

دانلود افزونه لایت اسپید

بعد از اینکه افزونه رو نصب کردید داخل منو سمت راست پیشخوان ایکن افزونه اضافه میشه که با کلیک روی اون وارد پیشخوان افزونه میشیم. که اطلاعاتی مانند درصد بهینه سازی عکس ها برگه ها زمان بارگذاری صفحه و ... رو نمایش میده که بعد از اینکه افزونه رو کانفیگ کردیم این اطلاعات لود میشه.

آموزش افزونه لایت اسپید:

در ادامه این مقاله به آموزش افزونه لایت اسپید به طور کامل می‌پردازیم.

تنظیمات از پیش تعیین شده:

در این بخش چند مدل تنظیماتی که کاربردهای مختلفی دارند و اساس نیاز یک سری از وبسایت‌ها است تعیین شده ولی در کل افزونه‌هایی که برای سرعت لود استفاده می‌شن رو باید یک سری از امکاناتشون رو به صورت آزمون و خطا روی سایت فعال و تست کنیم. چرا یک چیز ثابت جوابگو نیست؟ چون کانفیگ سرورهای میزبانی، قالب‌های وردپرسی، تداخلات افزونه ها و ... باعث می‌شن که یک فاکتور روی یک سایت جوابگو باشه و روی یک سایت دیگه به صورت عکس عمل کنه.

litespeed config 2
litespeed config 2

تنظیمات عمومی لایت اسپید:

همونطور که از اسمش پیداست این تنظیمات اولیه افزونه لایت اسپید هست.

litespeed config 3
litespeed config 3

ارتقا خودکار:

این قسمت رو که فعال کنین افزونه به صورت خودکار آخرین آپدیت‌ها رو دریافت میکنه و همیشه به روز می‌مونه.

کلید دامنه :

این قسمت اتصال وبسایت به سرویس quik cloud را فراهم می‌کنه که با استفاده از سرویس ابری تصاویر وبسایتمون رو اپتیمایز میکنه که نیاز به یک کلید دامنه یا domain key داره که با کلیک روی درخواست کلید دامنه می‌تونین یک کلید دامنه از این سرویس بگیرید و وبسایتتون رو به اون متصل کنین. که این سرویس رو هم باید آزمون خطایی تست کنین که نتیجه عکس به شما نده.

litespeed config 4
litespeed config 4

حالت مهمان:

این گزینه از صفحات شما یک نسخه کش اپتیمایز شده ایجاد می‌کنه که برای کاربرانی که بار اول به وبسایت شما وارد می‌شوند نمایش داده می‌شود و سرعت لود اولیه شما را بهبود می‌دهد.

بهینه سازی حالت مهمان:

حالت پیشرفته تر حالت میهمان است که تصاویر رو هم اپتیمایز میکنه. البته استفاده ازاین گزینه هشدارهایی رو هم داره. در صورتی که منابع سرور محدودی دارید این گزینه برای شما مناسب نیست. چرا؟ به اندازه‌ی تمام صفحات میاد فایل کش جداگانه برای موبایل و جایگزینی تصویر WebP برای سایت شما فعال می‌کنه. همچنین برای هر تغییر سبک از هر صفحه از سایت شما یک فایل css جاگانه ایجاد می‌کنه، این امکان داره برای وبسایت‌های بزرگ مشکل تعداد فایل زیاد و محدود شدن منابع سرورشون بشه.

Server IP :

زمانی که آی پی سرورتان را در اینجا قرار دهید. کراولر یا خزنده مستقیما با آی پی به وبسایت شما متصل می‌شود. و بین سرور DNS و دامنه پاس کاری نمی‌شود. این زمانی که از CDN استفاده می‌کنید بیشتر مشهود میشه. بذارید تا روند خزنده رو براتون توضیح بدم تا بهتر متوجه بشید.

خزنده url صفحه رو از سایت مپ بر میداره

از dns درخواست می‌کنه که IP سرور رو بهم برگردون

اگر cdn داشته باشید از cdn درخواست می‌کنه که این صفحه رو به من برگردون

Cdn از دامنه شما صفحه رو می‌گیره و به خزنده میده

حالا اگه این IP رو به خزنده بدید چی میشه؟ خزنده URL رو از سایت مپ میگیره و چون آدرس IP سرور رو داره مستقیما صفحه رو از دامین می‌گیره و تمام.

آگاه سازی یا notification:

این گزینه اطلاعات مربوط به افزونه رو براتون به صورت نوتیفیکیشن ارسال میکنه ( آپدیت ها، نسخه های بتا و ... )

تب تراز یا tuning tab:

تنظیمات عمومی
تنظیمات عمومی

این قسمت برای زمانی است که حالت مهمان را فعال کرده‌ایم. تمام لیستی که در این قسمت از قبل قرار داده شده است از آی‌پی‌ها و نام سرویس‌های تست سرعت حالت کش مهمان همواره نمایش داده می‌شود.

یک نکته برای تست حالت میهمان این است که یک آی‌پی مثلا آی‌پی مرورگر را در این لیست قرار می‌دهیم و هر زمان که میخواهیم تست و بررسی کنیم از طریق آن مرورگر صفحه کش را مشاهده کنیم.

بخش کش افزونه لایت اسپید:

در این قسمت از آموزش افزونه لایت اسپید کش به قسمت کش افزونه می‌رویم و به کانفیک اون می‌پردازیم. این قسمت تنظیمات کش برای انواع صفحات وبسایت وردپرسی هست.

تنظیمات کش
تنظیمات کش

فعال سازی کش:

این گزینه را فعال کنید تا کش صفحات شما در حافظه پنهان مرورگر کاربران آغاز شود. این کار باعث می‌شود زمانی که کاربران هر بار که وارد سایت شما می‌شوند صفحه ذخیره شده در حافظه پنهان مرورگر اطلاعات استاتیک را به آنها نمایش دهد و به سرور درخواست ندهد و سرعت لود را برای کاربران بسیار بالاتر ببرد. در صورتی که بعدا گزینه را فعال کنید تمامی صفحات کش شده در حافظه پنهان پاک می‌شوند.

کش کاربران وارد شده:

فعال کردن این گزینه برای کاربرانی که وارد سایت شده اند صفحات را در حافظه پنهان مرورگر آنها ذخیره می‌کند.

کش نظر دهندگان:

زمانی که کاربری در صفحه نظر با کامنت خود را قرار می‌دهد کش این صفحه پاک می‌شود و با نظر جدید دوباره کش می‌شود.

کش Rest Api:

فعال کردن این گزینه به شما این امکان را میدهد که تماس‌های rest api وردپرس را ذخیره نمایید

کش صفحه ورود:

با این گزینه صفحه ورود را کش می‌کنید. چیزی در این صفحه وجود ندارد که آن را بخواهید کش نکنید پس آن را روشن بگذارید.

کش منابع php:

هر منبع بارگیری شده از php را کش می‌کند. در اصل منابع استاتیکی که در php لود شده و استاتیک هستند و دلیلی برای بارگذاری مجدد را ندارند را کش می‌کند.

کش منابع php:

هر منبع بارگیری شده از php را کش می‌کند. در اصل منابع استاتیکی که در php لود شده و استاتیک هستند و دلیلی برای بارگذاری مجدد را ندارند را کش می‌کند.

کش موبایل:

این گزینه برای زمانی است که از تم ها و یا قالب های رسپانسیو استفاده نمی‌کنید. زمانی که نسخه دسکتاپ شما با نسخه موبایل متفاوت باشد. یا اینکه از amp استفاده میکنید.

همچنین زمانی که از تم استفاده میکنید و المان ها یا محتواهای نسخه موبالتان با نسخه دسکتاپتان متفاوت است.

استفاده از این گزینه باعث ساخت صفحات کش بیشتر ( صفحات موبایل + سفحات دسکتاپ ) در حافظه پنهان می‌شود و در صورتی که از خزنده هم استفاده نمایید تعداد خزنده ها را افزایش می‌دهد. و باید سرور شما منابع بالاتری داشته باشد تا وبسایتتان به دلیل کاهش منابع سرور کند نشود.

litespeed config 7
litespeed config 7

لیست نمایندگان تلفن همراه:

این لیست برای گزینه کش موبایل است و در صورتی که کش موبایل فعال نباشد نیازی که این لیست پر باشد. لیست اپراتور‌ها در حالت پیشفرض وجود دارد و در صورت نیاز میتوانید به آنها اضافه کنید.

کش لینک‌های خصوصی:

لینک ها و آدرس‌های خصوصی که نباید به صورت عمومی کش شوند را می‌توانید در این قسمت قرار دهید تا کش نشوند. ولی اکثر وبسایت ها نیاز به این قسمت ندارد زیرا کش کاربران وارد شده از کش لینک‌های خصوصی جلوگیری می‌کند.

اجبار به کش عمومی آدرس ها:

آدرس‌هایی که بدون در نظر گرفتن تنظیمات نیاز دارید که به اجبار کش عمومی شوند را در این قسمت قرار می‌دهید.

رشته Drop Query :

رشته‌های پرس و جو که نیاز به کش شدن ندارند مخصوصا آدرس‌ها و لینک‌های تبلیغاتی مانند UTM ها. این آدرس‌ها باعث ذخیره شدن چند صفحه از یک صفحه در حافظه پنهان شده که نیازی به این نیست. ( لینک UTM چیست؟ )

تب TTL در تنظیمات لایت اسپید:

این تب به این منظور است که مدت زمانی که می‌خواهید صفحات مختلف کش در حافظه پنهان ذخیره بماند را متناسب با نیاز مشخص نمایید. که این تنظیمات اکثرا برای اغلب وبسایت‌ها مناسب است و نیازی به تغییر ندارد.

litespeed config 8
litespeed config 8

کش عمومی پیشفرض:

این برای اکثر صفحات اعمال می‌شود و در گزینه‌های بعدی برای صفحات خاص گزینه برای مشخص کردن زمان وجود دارد.

کش خصوصی پیشرفته:

مدت زمانی که برای کش برگه‌های خصوصی نیاز دارید را مشخص می‌کنید. این صفحات به دلیل اینکه نیاز نیست زمان زیادی در کش بمانند به مدت 30 دقیقه پیشفرض قرار دارد.

صفحه اول پیشفرض:

برای مدت زمان صفحه اصلی وبسایت همچنین صفحات اصلی افزونه‌های شخص ثالث مثل: صفحه فروشگاه افزونه ووکامرس استفاده می‌شود.

خوراک پیشفرض یا TTL:

این تنظیم فیدها را کنترل می‌کند. فیدها در فواصل زمانی از وبلاگ خارج می‌شوند و بدون کش شدن باعث بارگذاری ثابت روی سرور می‌شوند. همچنین صفحات فید کش شده در هنگام به روز رسانی و گرفتن کامنت پاک می‌شوند.

Default Rest TTL :

مدت زمان ذخیره شدن اتصال‌ها به Rest API را تنظیم می‌کند

Default HTTP Status Code Page TTL :

مدت زمان کش صفحاتی که برای کدهای وضعیت 404 ، 403 ، 500 و ... و یا هر کدی که شما نیاز به آن دارید را مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مدت زمان در جلو استاتوس کد نمایش داده شده است.

تنظیمات پاک سازی لایت اسپید:

litespeed config 9 1
litespeed config 9 1

پاکسازی همه هنگام ارتقا:

این گزینه زمانی که فعال باشد باعث می‌شود که در صورتی که افزونه‌ای نصب و فعال شود قالب و یا هسته وردپرس آپدیت و به روز رسانی شود تمامی صفحات کش پاک شوند. که بهتر است این گزینه فعال باشد.

قوانین پاکسازی خودکار برای انتشار یا بروزرسانی :

زمانی که پستی منتشر یا به روز رسانی می‌شود فقط صرفا خود آن صفحه دستخوش تغییر نمی‌شود و دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها صفحه اول وبلاگ و یا صفحه اصلی وبسایت تغییر خواهد کرد. این تنظیمات به ما کمک می‌کند که چه صفحاتی بعد از انتشار پست ما کششان پاک شود؟ این گزینه را مدیران وبسایت بر اساس استراتژی و طراحی صفحات خود باید تنظیم نمایند.

Serve stale:

فعال کردن این گزینه به این صورت است که زمانی که یک صفحه به روز رسانی شده و کش آن پاک شده است و هنوز نسخه کش آن ساخته نشده است هنوز همان صفحه قبلی و همان کش قبلی را به کاربر نمایش می‌دهد تا سایت به روز شود. فعال کردن معایب و مزایا دارد. اینکه امکان دارد به کاربرتان صفحه قدیمی نمایش داده شود و مزیت آن این است که سرعت لود هیچ وقت پایین نمی آید.

زمانبندی پاکسازی url ها:

در این قسمت url هایی که نیاز دارید در زمانی از روز کششان پاکسازی شود را باید قرار دهید که زمان آن را در قسمت بعدی مشخص می‌کنید. این گزینه زیاد کارایی ندارد چون پاکیازی را در گزینه‌ای قبل به بهترین نحو شخصی سازی کرده ایم.

تب استثنائات در تنظیمات افزونه لایت اسپید:

litespeed config 10
litespeed config 10

در این بخش از آموزش لایت اسپید آدرس‌ها ( URL )، رشته‌های کوئری، دسته‌بندی‌ها، کوکی‌ها، نقش‌ها و ... را می‌توانید به صورت استثنا از لیست کش لایت اسپید حذف نمایید تا این صفحات در حافظه پنهان ذخیره نشوند. برای اینکه ساختار این url ها را برای وارد کردن در قسمت های مختلف لایت اسپید متوجه شوید به لینک زیر مراجعه کنید.

https://docs.litespeedtech.com/lscache/lscwp/cache/#do-not-cache-uris

تنظیمات ESI :

تنظیمات ESI
تنظیمات ESI

تنظیمات ESI یا Edge Side Includes یک صفحه را چند تکه میکند و در حافظه پنهان ذخیره سازی می‌کند. این قابلیت به این صورت است که یک صفحه را سوراخ میکند قسمت هایی که به صورت داینامیک هست رو کش نمی‌کند.

مثلا یک صفحه ای دارید که قیمت محصول را به روز یا حتی ساعتی به روز رسانی می‌کند. ( مثل وبسایت های طلا و جواهر و یا آهن آلات ) هر بار که این محصولات به روز می‌شوند کش صفحه پاک می‌شود. با استفاده از ESI می‌توانیم قسمت هایی از صفحه ک ثابت هستند رو کش کنیم و فقط اون قسمت از صفحه که داینامیک هست رو از دیتابیس بخونه که این سرعت لود رو بهتر می‌کنه.

استفاده از این قابلیت نیاز به این داره که وب سرور شما از ESI پشتیبانی کنه. و همچنین استفاده از این قابلیت به دلیل اینکه صفحه را از چند بلوک ذخیره شده بارگذاری میکنه باید دلیل مهمی داشته باشید که از این روش استفاده می‌کنید.

لایت اسپید دارای کش عمومی و کش خصوصی هست. یعنی چی؟

صفحات عمومی رو در حافظه کش عمومی ذخیره میکنه و صفحات خصوصی کاربران را در حافظه خصوصی ذخیره می‌کنه. با استفاده از ESI می‌توانید یک صفحه را به صورت کلی در حافظه عمومی ذخیره کنید و برای کاربران وارد شده بخشی از اون محتوا رو سوراخ کنید و محتوای خصوصی اون کاربر رو هم در حافظه خصوصی ذخیره کنید.

تنظیمات کش Object افزونه لایت اسپید:

در این بخش از آموزش لایت اسپید به کش دیتابیس می‌پردازیم. زمانی که از کش دیتابیس استفاده نکنیم درخواست‌ها از سمت کاربر به دیتابیس همیشه برقرار است و زمانی برای ارسال درخواست و منتظر ماندن پاسخ وب سرور در ارتباط با دیتابیس تلف خواهد شد.

این بخش از تنظیمات از دو روش Memcached و Redis استفاده می‌کند. برای این کار باید در سمت سرور شما یا ماژول Memcached یا Redis نصب و پیکربندی باشد تا در سمت کلاینت با استفاده از گزینه‌های افزونه لایت اسپید یا افزونه‌های دیگر این اطلاعات را در مموری یا همان Ram ذخیره کند واز درخواست به دیتابیس جلوگیری گردد.

حالا کدوم یکی از روش‌ها بهتره؟

Memcaches معروف به روش ساده و سبک هست و سرعت مناسبی دارد . اما Redis از انواع ساختارهای داده اعم از رشته‌ها، لیست‌ها، مجموعه ها، هش، بیت مپ و ... پشتیبانی می‌کند. بسته به نوع نیازتون می‌توانید از این روش‌‌ها استفاده کنید.

litespeed config 12
litespeed config 12

کش Object :

با فعال کردن این قسمت وضعیت روش‌های کش سرور شما را نمایش می‌دهد که در صورت بروز ارور باید ارور آن رفع شود.

روش:

در صورتی که در سمت سرور از روش Memcached و یا LSMCD استفاده می‌کنید گزینه Memcached و در صورتی که از Redis استفاده می‌کنید گزینه ردیس را انتخاب نمایید.

میزبان:

نام host یا آدرس آی پی که توسط ماژول Memcached یا LSMCD استفاده می‌شود. اگر از طریق TCP راه اندازی شده باشد localhost یا آدرس آی پی سرور برای شما درست کار می‌کند. و در صورتی که از سوکت یونیکس استفاده می‌کنید، میزبان باید بر روی path/to/Memcached.sock تنظیم گردد.

پورت:

در صورتی که Memcached شما با استفاده از TCP نصب شده باشد پورت پیشفرض آن 11211  در صورتی که از سوکت UNIX برای نصب استفاده می‌کنید، پورت 0 و همچنین پورت پیشفرض برای Redis 6379  است.

طول عمر پیشفرض:

توصیه می‌کنیم که زمان زیادی برای کش TTL استفاده نکنید که نتایج قدیمی به کاربران شما نشان داده نشود.

litespeed config 13
litespeed config 13

نام کاربری و گذر واژه:

در صورتی که دیتابیس شما از روی سروری غیر از سرور اصلی خوانده می‌شود و همچنین SASL بر روی آن نصب و از روش Memcached استفاده می‌کنید این گزینه ها برای احراز هویت به سرور دیگر نیاز است.

شناسه پایگاه داده Redis:

درصورتی که از ردیس استفاده می‌کنید به صورت پیشفرض 0 است در غیر این صورت این گزینه را نادیده بگیرید.

گروه های جهانی:

درصورتی که از ردیس استفاده می‌کنید به صورت پیشفرض 0 است در غیر این صورت این گزینه را نادیده بگیرید.

litespeed config 14
litespeed config 14

گروه ها را کش نکنید:

همانطور که از نام گزینه پیداست گروه هایی از دیتابیس که نباید کش شوند را تعریف می‌کند که در هر خط باید یک گروه مشخص شود و نیازی نیست این قسمت را ادیت کنیم.

اتصال پایدار:

در صورت فعال بودن عملیات Memcached را زنده نگه می‌دارد تا سرعت کش سریع‌تر شود. برای اینکه این اتصال بدون ارور باشد باید مقدار Memcached.sess_persistent در php ini هم فعال و روشن باشد در صورتی که یکی فعال و دیگری غیر فعال باشد ارور connection test failures می‌دهد.

کش wp-admin :

در صورتی که این گزینه فعال باشد قسمت ادمین وبسایت سرعت بیشتری پیدا میکند اما ریسک این را دارد که داده های قدیمی بازیابی شوند.

ذخیره داده‌های گذرا:

زمانی که کش wp-admin را استفاده نمی‌کنید برای اینکه اعلان های سرور را دریافت نمایید این گزینه را فعال نمایید در غیر این صورت فعال نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی