اسکیما چیست؟ 0 تا 100 اسکیما

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در دنیای سئو، اسکیما چیست؟ اسکیما در واقع شکلی از نشانه گذاری داده است که می توانید آن را در HTML خود بگنجانید تا نحوه تفسیر صفحه توسط خزنده های موتورهای جستجو و در نتیجه نحوه نمایش آن در صفحه نتایج موتور جستجو را بهبود بخشد.

به عبارت ساده، اسکیما در سئو، زمینه اضافی را برای خزنده های موتورهای جستجو فراهم می کند تا آنها نه تنها نوع محتوا را در یک صفحه معین، بلکه معنای آن را نیز درک کنند. به این ترتیب، اسکیما سایت وردپرس، اهمیت تطبیق هدف جستجوگر با محتوا را منعکس می‌کند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا پرسش‌ها را به روشی معنادارتر و جامع‌تر برآورده کنند. در این مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد که schema چیست؟ و چه اهمیتی در سئو سایت دارد.

اسکیما چیست؟
اسکیما چیست؟

صفر تا صد اسکیما

تفاوت بین داده های ساختار یافته و اسکیما چیست؟

داده‌های ساختار یافته اصطلاح دیگری است که معمولاً در این زمینه استفاده می‌شود و Google آن را به عنوان «فرمت استاندارد شده برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و طبقه‌بندی محتوای صفحه» تعریف می‌کند. در حالی که ممکن است این تعریف تقریباً با تعریف اسکیما یکسان به نظر برسد، شما نمی توانید این کلمات را به جای هم استفاده کنید، زیرا آنها به طور نامحسوس به چیزهای مختلف اشاره می کنند.

اما واقعا اسکیما چیست؟ اسکیما در زیر چتر بزرگتر داده های ساختاریافته قرار می گیرد. شما می توانید از نشانه گذاری اسکیما برای تعریف داده های ساختار یافته در یک صفحه استفاده کنید، اما این روش تنها راه برای انجام این کار نیست. با این حال، همانطور که گوگل در توضیح داده های ساختار یافته اشاره می کند، واژگان اسکیما محبوب ترین و استانداردترین راه برای قالب بندی داده های ساخت یافته برای اهداف سئو است.

انواع اسکیما، JSON-LD ،Microdata و RDFa

راه‌های مختلفی برای افزودن نشانه‌گذاری اسکیما به سایت شما وجود دارد و بسته به آنچه می‌خواهید علامت‌گذاری کنید، ممکن است یکی از انواع اسکیما برای نیازهای شما بهتر از دیگری باشد. ده‌ها نوع مختلف محتوای آنلاین وجود دارد که می‌توانند از نشانه‌گذاری اسکیما بهره ببرند، از جمله پست‌های وبلاگ، رویدادها، پادکست‌ها، بررسی‌ها و ویدیوها (البته مطمئناً محدود به این موارد نیست). بسیاری از وب مسترها هنگام اضافه کردن نشانه گذاری اسکیما به سایت های خود یکی از سه زبان زیر را انتخاب می کنند:

 JSON-LD

 نشانه گذاری شی جاوا اسکریپت برای داده های پیوندی (JSON-LD) روشی است که برای رمزگذاری داده های ساختار یافته در یک صفحه استفاده می شود. می توانید از آن برای حاشیه نویسی عناصر مختلف صفحه استفاده کنید، که موتورهای جستجو می توانند آنها را بخوانند تا نه تنها نتایج بهتری ارائه کنند، بلکه ساختار سازمان یافته تری برای کل اینترنت ایجاد کنند. نه تنها JSON-LD روش علامت گذاری ترجیحی گوگل است، بلکه بسیاری نیز اجرای آن را ساده تر از Microdata یا RDFa می دانند.

Microdata

 Microdata برای قرار دادن داده های ساختاریافته در محتوای HTML که از قبل وجود دارد استفاده می شود. اغلب در محتوای بدنه یک صفحه استفاده می شود، اگرچه می توانید از Microdata برای عناصر دیگر نیز استفاده کنید. برخی از وب مسترها و توسعه دهندگان استفاده از Microdata را دشوارتر می دانند زیرا شما باید برچسب هایی را در HTML یک صفحه در اطراف هر موردی که می خواهید علامت گذاری کنید اضافه کنید.

RDFa

چارچوب توصیف منبع در ویژگی‌ها (RDFa) برای پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته با معرفی ویژگی‌های تگ HTML با محتوایی که می‌خواهید توصیف کنید، استفاده می شود. RDFa معمولاً هم در محتوای بدنه و هم در عناصر هدر، از جمله تگ‌های هدر، استفاده می‌شود.

اسکیما در سئو
اسکیما در سئو

انواع اسکیما

رابطه بین سئو و اسکیما چیست؟

بسیاری از موتورهای جستجوی اصلی ارزش و اهمیت اسکیما را درک می کنند. در سال 2011، گوگل، مایکروسافت، یاهو و یاندکس با یکدیگر متحد شدند تا Schema.org را ایجاد کنند، یک جامعه مشترک طراحی شده برای:

" ایجاد، نگهداری و ارتقای انواع اسکیما برای داده‌های ساختاریافته در اینترنت، صفحات وب، پیام‌های ایمیل و فراتر از آن."

این انجمن به جای ربات‌ها یا خزنده‌ها، برای توسعه و پیاده‌سازی اسکیما کار می‌کند که تجربه کاربران انسانی را افزایش می‌دهد. با افزایش اهمیت قصد جستجوگر برای موتورهای جستجو، این احتمال وجود دارد که اسکیما نیز اهمیت بیشتری پیدا کند.

آیا schema برای رتبه بندی جستجو اهمیت دارد؟

اسکیما مستقیماً بر رتبه‌بندی سایت شما تأثیر نمی‌گذارد و در حال حاضر هیچ مدرک قطعی برای حمایت از چنین ادعایی وجود ندارد. اما اسکیما می تواند نقش مهمی در مورد مشاهده در SERP ها داشته باشد. نشانه گذاری اسکیما باعث می شود که نتیجه در SERP ها با جزئیات بیشتر و طنین انداز تر به نظر برسد، که ممکن است نرخ کلیک شما را بهبود بخشد. در نهایت اگر به نظر برسد که صفحه شما درخواست خواننده را بهتر از سایر نتایج برآورده می کند، احتمال بیشتری دارد که از سایت شما بازدید کند.

علاوه بر این، گزارشی در سال 2015 نشان داد که از نمونه 10 میلیارد صفحه، تنها 31.3 درصد از آنها از نشانه گذاری اسکیما استفاده کردند. این شکافی است که می توانید از آن استفاده کنید، زیرا بعید است که استفاده از نشانه گذاری اسکیما در سایت به رتبه شما آسیب برساند. شما فقط از گنجاندن آن سود می برید، به خصوص که اکثر وب مسترها و صاحبان سایت از انجام آن غفلت می کنند.

اهمیت اسکیما
اهمیت اسکیما

اهمیت اسکیما برای سئو سایت

اهمیت و نحوه استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

در واقع افزودن نشانه گذاری اسکیما در سایت شما آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. در اینجا نحوه استفاده از نشانه گذاری طرحواره در سایت خود با استفاده از راهنمای نشانه گذاری داده های ساخت یافته Google آورده شده است:

به ابزار Structured Data Markup Helper بروید و نوع مورد، عنصر یا داده ای را که می خواهید علامت گذاری کنید انتخاب کنید.

آدرس صفحه‌ای را که می‌خواهید علامت‌گذاری کنید به کادر URL در پایین صفحه اضافه کنید، سپس «شروع برچسب‌گذاری» را انتخاب کنید. صفحه شما در سمت چپ صفحه نمایش شما ظاهر می شود و ابزار نشانه گذاری در سمت راست قرار می گیرد.

موردی را که می خواهید علامت گذاری کنید در سمت چپ برجسته کنید، سپس گزینه مربوطه را در ابزار سمت راست انتخاب کنید. با این کار آن را به لیستی به نام «موارد داده‌های من» اضافه می‌کند.

به انتخاب مواردی که می خواهید علامت گذاری کنید و آنها را به لیست خود اضافه کنید، ادامه دهید. وقتی کارتان تمام شد، دکمه قرمز «ایجاد HTML» را در گوشه سمت راست بالای صفحه انتخاب کنید. صفحه به نمایش صفحه وب شما ادامه خواهد داد، اما سمت راست اکنون HTML صفحه را با بخش های مناسب برجسته نشان می دهد.

سپس، HTML برجسته شده را در مکان های مناسب در کد خود به سایت خود اضافه کنید. علامت‌های زرد روی نوار پیمایش می‌تواند به شما در یافتن مکان‌ها کمک کند. همچنین، می‌توانید دکمه خاکستری «دانلود» را انتخاب کنید و کد به‌روزرسانی را از سند دانلود شده کپی کنید.

دکمه "پایان" را انتخاب کنید. "مراحل بعدی" توصیه شده گوگل به شما ارائه خواهد شد. همانطور که احساس می کنید لازم است آنها را دنبال کنید.

اسکیما
اسکیما

اسکیما چیست؟

در نهایت، از ابزار تست داده های ساخت یافته گوگل استفاده کنید تا ببینید صفحه شما با نشانه گذاری طرحواره چگونه به نظر می رسد. اگر بدون خطا است و همانطور که می خواهید به نظر می رسد، این به روز رسانی ها را در سایت خود منتشر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی