نحوه اضافه کردن ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین در سی‌پنل

زمان مطالعه: 7 دقیقه

امروزه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین در حوزه فناوری اطلاعات، نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های اجتماعی و تجاری دارند. بنابراین دسترسی مدیران وب‌سایت‌ها به ابزارها و تنظیمات مختلف مرتبط به هاستینگ امری ضروری است. یکی از ابزارهای اساسی در این زمینه،که یکی از پرکاربردترین پنل‌های مدیریت هاستینگ است، cPanel نام دارد.سی‌پنل امکانات و تنظیمات بسیاری را  فراهم کرده که یکی از امکانات اساسی آن، اضافه کردن ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین است که با استفاده از آن می‌توان فضای هاستینگ را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد. در این مقاله، اضافه کردن ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به نحوه انجام این کار به صورت کامل و گام به گام در سی‌پنل می‌پردازیم تا مدیران وب‌سایت بتوانند با بهره‌گیری از این امکانات، منابع هاست خود را مدیریت کرده و بهبود بخشند. ( ثبت دامنه )

ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین
ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین

تعریف ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین

قبل از نحوه اضافه کردن ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین، تعریف کوتاهی از هر سه نوع دامنه ارائه می‌دهیم.

ادان‌دامین (Addon Domain)

ادان‌دامین به کاربران اجاره می‌دهد که یک دامنه جدید به هاست اصلی خود اضافه و مدیریت کنند. به این ترتیب می‌توان برای دامنه جدید یک دایرکتوری مجزا و مستقل ایجاد کرد و یک وب‌سایت جدید را در آن نصب کرد. یعنی با استفاده از یک هاست، می‌توان چندین وب‌سایت را مدیریت کرد.

مطالب بیشتر، اطلاعات بیشتر

اتصال دامنه به کلود فلر را در آموزش کلود فلر ببینید

پارک‌دامین (Parked Domain)

پارک‌دامین یا Alias Domain به معنای اضافه کردن یک دامنه به هاست می‌باشد، که به عنوان یک نام جایگزین برای وب‌سایت اصلی در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که وب‌سایت اصلی و وب‌سایت پارک شده هر دو به یک محتوا اشاره می‌کنند. معمولا از پارک‌دامین برای داشتن چند آدرس اینترنتی برای یک وب‌سایت یا جلب ترافیک بیشتر استفاده می‌شود.

ساب‌دامین (Subdomain)

ساب‌دامین یک بخش از دامنه اصلی است که به صورت جداگانه مدیریت می‌شود. برای ایجاد یک ساب‌دامین، یک پیشوند به دامین اصلی اضافه می‌شود. مثلا blog.asemanhost.com که در اینجا blog ساب‌دامین است. با استفاده ساب دامنه می‌توان بدون نیاز به خرید و مدیریت یک دامنه جدید، بخش‌ها یا خدمات جداگانه را با استفاده از دامنه اصلی مدیریت کرد.

نحوه اضافه کردن ادان‌دامین به سی‌پنل

برای اضافه کردن ادان‌دامین در سی‌پنل می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد سی‌پنل شوید. سپس در بخش Domains، روی گزینه Domains کلیک کنید.

Domains
Domains

روی Create A New Domain کلیک کنید.

Create A New Domain
Create A New Domain

 نام دامنه جدید خود را در کادر Domain وارد کرده و گزینه Share document root (/home/username/public_html) with domain.tld را غیرفعال کنید

پس از انجام همه مراحل، روی دکمه submit کلیک کرده تا ادان‌دامین جدید شما ایجاد شود. 

اضافه کردن دامین جدید
اضافه کردن دامین جدید

به این نکته توجه داشته باشید که برای اضافه کردن ادان‌دامین و در دسترس قرار گرفتن آن، حتما باید nsهای دامنه خود را با nsهای هاست میزبان ست کنید.

نحوه اضافه کردن پارک‌دامین به سی‌پنل

برای اضافه کردن یک پارک‌دامین می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

در ابتدا پس از وارد شدن به سی‌پنل، به بخش Domains رفته و روی گزینه Domains کلیک کنید.

Domains
Domains

حالا روی دکمه Create A New Domain کلیک کنید.

Create A New Domain
Create A New Domain

در کادر Domain، نام پارک‌دامین (Alias Domain) مورد نظر خود را وارد کرده و اطمینان حاصل کنید که گزینه Share document root (/home/username/public_html) with “domain.tld فعال باشد. روی Submit کلیک کنید.

اضافه کردن دامین جدید
اضافه کردن دامین جدید

حالا ساب‌دامین به هاست شما اضافه شده است. ممکن است به مدت چند دقیقه طول بکشد تا تغییرات اعمال شوند.

نحوه ایجاد ساب‌دامین در سی‌پنل

برای ایجاد یک ساب‌دامین، ابتدا وارد سی‌پنل شده و به public_html شوید. روی گزینه folder+ بزنید و یک فولدر جدید برای ساب‌دامین خود بسازید.

دایرکتوری ساب‌دامین
دایرکتوری ساب‌دامین

حالا دوباره به صفحه اصلی سی‌پنل برگشته و به بخش Domains رفته و روی Domains کلیک کنید.

Domains
Domains

سپس روی دکمه Create A New Domain کلیک کنید.

Create A New Domain
Create A New Domain

نام ساب‌دامین مورد نظر خود را در کادر Domain وارد کرده و گزینه Share document root (/home/username/public_html) with “domain.tld را غیرفعال کنید. سپس دایرکتوری مورد نظر خود را که می‌خواهید فایل‌های ساب‌دامین در آن ذخیره شوند، را انتخاب کرده و روی دکمه Submit کلیک کنید.

اضافه کردن ساب‌دامین
اضافه کردن ساب‌دامین

وظایف و کاربردهای ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین

ادان‌دامین‌ها، پارک‌دامین‌ها و ساب‌دامین‌ها وظایف و کاربردهای مختلفی در مدیریت وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها دارند. در زیر به اهمیت و نیاز استفاده از این دامنه‌ها پرداخته‌ایم.

ادان‌دامین

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، با اضافه کردن ادان‌دامین می‌توان یک دامنه جدید به هاست اضافه کرد و وب‌سایت مجزا و مستقلی را برای آن ایجاد کرد. به این معنا که می‌توان چندین وب‌سایت را روی یک هاست مدیریت کرد. وظایف و کاربردهای ادان‌دامین شامل موارد زیر می‌شود:

  • میزبانی چندین وب‌سایتبا اضافه کردن ادان‌دامین‌ها، کاربران قادر هستند که وب‌سایت‌های مختلف خود را با هزینه‌های کمتر روی یک هاست مدیریت کنند.
  • توسعه کسب و کاراضافه کردن ادان‌دامین‌ها به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به راحتی وب‌سایت‌های جدید برای محصولات و خدمات جدید ایجاد کرده و آن‌ها را به دسته‌بندی‌های مختلفی متصل کرد.
  • مدیریت جداگانه هر دامنههر ادان‌دامین، تنظیمات، دایرکتوری‌ها و منابع مخصوص به خود را دارد و می‌توان هر کدام را به صورت جداگانه مدیریت کرد.
  • تنظیمات DNS مستقلمی‌توان برای هر ادان‌دامین تنظیمات DNS خاص خود را انجام داد.

پارک‌دامین

پارک‌دامین امکان افزودن یک دامنه به هاست را فراهم می‌کند. اما متفاوت از ادان‌دامین عمل می‌کند. در واقع، دامین پارک شده به صورت موقت به دامین اصلی متصل می‌شود و ترافیک ورودی به این دامنه، به وب‌سایت دامنه اصلی هدایت می‌شود. وظایف پارک‌دامین عبارتند از:

  • مدیریت چندین نسخه از یک دامنهپارک‌دامین امکان ایجاد چندین نشانی اینترنتی برای وب‌سایت اصلی را فراهم می‌کند. یعنی تمام آدرس‌ها به یک وب‌سایت اشاره می‌کنند.
  • موقتی‌سازی دامنهبا پارک‌دامین می‌توان یک دامنه را به هاست خود اضافه کرد و برای مدت زمانی محدود از آن استفاده کرد؛ یا بعد از مدتی آن را به وب‌سایت اصلی متصل کرد.
  • انتقال دامنهاز پارک‌دامین می‌توان برای انتقال یک دامنه به یک هاست دیگر استفاده کرد تا به طور موقتی آن دامنه را به هاست جدید متصل و مدیریت کرد.
  • مدیریت بهینه منابعهر پارک‌دامین منابع مخصوص به خود را داراست و می‌توان به صورت جداگانه تنظیمات DNS، فضای FTP و سایر تنظیمات را اعمال کرد. به همین دلیل می‌توان بهینه‌تر از منابع استفاده کرد.

از پارک‌دامین، بیشتر به طور موقت و محدود برای اتصال به یک وب‌سایت اصلی استفاده می‌شود. در صورتی که نیاز به مدیریت چندین وب‌سایت با محتوای متفاوتی دارید، ادان‌دامین گزینه مناسب‌تری است.

ساب‌دامین

ساب‌دامین نوعی دامنه است که با یک پیشوند به نام دامنه اصلی اضافه می‌شود. این کار باعث می‌شود که برای بخش‌های مختلف یک وب‌سایت آدرس‌های اینترنتی متفاوتی داشته باشند. با استفاده از ساب‌دامین می‌توان بخش‌های مختلف یک وب‌سایت را به صورت مستقل و با آدرس‌های مختلف مدیریت کرد. برخی از وظایف و کاربردهای ساب‌دامین شامل:

  • سازمان‌دهی محتواهمانطور که قبلا نیز اشاره شد، با استفاده از ساب‌دامین می‌توان بخش‌های مختلف از یک وب‌سایت را به صورت جداگانه سازمان‌دهی کرد.
  • ایجاد زیرسایت‌هابا ساب‌دامین می‌توان زیرسایت‌های جداگانه ایجاد کرد و آن‌ها را به وب‌سایت اصلی متصل کرد؛ که معمولا به عنوان بخش‌های مختلف با خدمات یا محتوای خاص در دامنه اصلی عمل می‌کنند.
  • نمایش در زبان‌های مختلفاگر نیاز به نمایش محتوای یک سایت در زبان‌های مختلف باشد، می‌توان از ساب‌دامین برای ایجاد بخش‌های مختلف با زبان‌های مختلف استفاده کرد.

استفاده از ساب‌دامین به سازمان‌دهی بهتر محتوا و افزایش سطح دسترسی کاربران منجر می‌شود.

جمع‌بندی

ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین ابزارهایی قدرتمند برای سازمان‌دهی وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها در cPanel هستند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید به سادگی و به بهترین شکل ممکن از منابع هاست خود استفاده کرده و به راحتی  به توسعه و مدیریت کسب و کار خود بپردازید. به طور کلی، اضافه کردن ادان‌دامین، پارک‌دامین و ساب‌دامین باعث سهولت در مدیریت وب‌سایت و دامنه، افزایش انعطاف‌پذیری و بهینه‌تر کردن استفاده از منابع می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی