زمان مطالعه: 2 دقیقه

فایل phpinfo که در واقع فایلی است که دستور ()phpinfo در آن قرار دارد، اطلاعات کاملی در مورد تنظیمات php و محیط اجرای آن، مانند نسخه php، تنظیمات مربوط به ماژول‌ها، متغیرهای سرور، تنظیمات PHP.ini و ... را به ما نمایش می‌دهد که در صورت نیاز می‌توانیم با استفاده از این اطلاعات برخی از تنظیمات را تغییر دهیم. این اطلاعات می‌تواند به ما در تشخیص مشکلات، ارزیابی امنیت یا بهبود عملکرد برنامه‌های php کمک کند. اگر می‌خواهید با نحوه ساخت فایل phpinfo آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید. ( خرید هاست لینوکس )

فایل phpinfo
فایل phpinfo

نحوه ساخت فایل phpinfo

نحوه ساخت فایل phpinfo

طریقه ساخت این فایل بسیار آسان است که در ادامه آن را به شما آموزش می‌دهیم.

در صفحه اصلی cPanel به بخش Files رفته و وارد File Manager شوید.

در File Manager به دایرکتوری public_html بروید و روی گزینه New File کلیک کنید تا یک فایل جدید ایجاد شود. نام فایل را phpinfo.php گذاشته و روی دکمه create کلیک کنید. (آموزش فعال‌ سازی SSL رایگان در cPanel )

حالا روی فایلی که ساخته‌اید راست کلیک کنید و گزینه Edit را انتخاب کنید تا بتوانید فایل را ویرایش کنید.

کد زیر را درون فایل کپی کنید و با زدن دکمه save فایل را ذخیره و از آن خارج شوید.

				
					<?php
phpinfo();
?>

				
			

همچنین می‌توانید با استفاده از هر ویرایشگر متنی که در سیستم خود دارید این فایل را ایجاد کنید و سپس آن را در دایرکتوری public_html سرور خود آپلود کنید.

لازم به توضیح است که تابع ()phpinfo نباید در php.ini مسدود شده باشد.

حالا برای مشاهده اطلاعات php می‌توانید در انتهای دامنه خود phpinfo.php/ را اضافه کنید تا همه اطلاعات به شما نشان داده شود.

ایمن سازی فایل phpinfo

از آنجایی که فایل phpinfo اطلاعات حساسی در مورد تنظیمات سرور را نمایش می‌دهد، لازم است که از دسترسی عمومی به فایل جلوگیری شود. برای ایمن سازی این فایل می‌توانید از چند روش استفاده کنید.

  • با استفاده از فایل .htaccess یا فایل‌های پیکربندی سرور، دسترسی به فایل از طریق آدرس IP را محدود کنید.
  • با استفاده از احراز هویت HTTP و گذاشتن پسورد برای فایل، از آن محافظت کنید.
  • وقتی که به فایل احتیاجی ندارید، آن را از روی سرور حذف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه ساخت فایل phpinfo پرداخته شد. تابع ()phpinfo که در این فایل قرار دارد یک ابزار قدرتمند برای توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی php و مدیران سرور است. با ساخت این فایل می‌توانید اطلاعات کاملی از تنظیمات php سرور خود به دست آورید، که با استفاده از این اطلاعات می‌توانید برنامه‌های خود را بهینه و مشکلات موجود را رفع کنید؛ و همچنین می‌توانید امنیت برنامه‌ها یا سرور خود را افزایش دهید. البته به یاد داشته باشید که این فایل را با امنیت بالا در سرور خود نگهداری کنید تا بتوانید از خطرات امنیتی احتمالی و دسترسی‌های غیر مجاز به آن جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از phpinfo می‌توانید داکیومنت php  را مطالعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی