وب 3 چیست؟ نسل جدید اینترنت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بر کسی پوشیده نیست که امروزه هیچ زمینه ‌ای وجود ندارد که در آن اینترنت بکار نرفته باشد. در حوزه اقتصاد نیز اینترنت موجب جهانی شدن جدول اقتصاد و گسترش تجارت الکترونیک شده ‌است. (انواع پروتکل‌های اینترنت) یکی دیگر از بخش ‌هایی که تأثیر زیادی در مبحث اینترنت داشته روابط اجتماعی است که قبل ‌از اختراع اینترنت این روابط برای افراد محدود به اطرافیان بوده و امروزه به کمک اینترنت موجب شده که افراد در سراسر دنیا بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. می ‌خواهیم ۲ نسل قبلی وب 3 را با یکدیگر بررسی کنیم تا متوجه شویم به ‌طور دقیق وب 3 چیست .

وب 3 چیست
وب 3 چیست

وب 3 چیست

وب ۱ چیست

در ابتدا و در قسمت وب 3 چیست افزودیم که نسل‌ های قبلی یعنی وب ۱ و ۲ تأثیر بسزایی در اینترنت داشته اند. در این خصوص می ‌خواهیم نسل اول اینترنت و تأثیرات آن بر اینترنت جهانی را بررسی کنیم. در نسل اول اینترنت جهانی وجود داشت که تنها تولیدکنندگان محتوا شرکت‌ هایی بودند که به نسبت بزرگ و معروف بودند. این شرکت‌ ها محتواهایی تولید می‌ کردند. در نسل اول اینترنت مردم اغلب مصرف‌ کننده بودند و محتواهای تولید شده از شرکت‌ های بزرگ را می ‌خواندند و از اطلاعات منتشر شده یک شرکت استفاده می ‌کردند. در اینترنت نسل 1 صفحات وب به‌ صورت وبلاگ های شخصی بودند که صفحات آن ها استاتیک و با سرویس ‌های میزبان وب رایگان ساخته می ‌شدند. در اولین نسل از اینترنت تعاملی بین تولیدکننده و مصرف‌ کننده وجود نداشت. به‌ همین خاطر نیز سرعت رشد اینترنت در این دوره بسیار کم شد. این اتفاق موجب شده بود بروز رسانی وب‌ سایت ها دیر به ‌دیر انجام شود.
web3 2
web3 2

وب 1 چیست

وب 2 چیست

 برای ‌اینکه بدانیم وب‌ ۳ چیست ابتدا وب ۲ را معرفی می ‌کنیم. وب ۲ که از سال 2005 تا کنون توانسته اینترنت را نسبت‌ به وب ۱ تعاملی ترک کند و به استارتاپ ها اجازه داده پلتفرم ‌های تعاملی تری مانند یوتیوب، فیس‌بوک، ویکی‌پدیا و غیره را ایجاد کنند. از مهمترین دستاوردهای وب ۲ در اینترنت شبکه‌ های اجتماعی بودند به لطف نسل وب ۲ بیگ دیتا و الگوریتم یادگیری ماشین به وجود آمد.

وب 3 چیست

 اما در نهایت نسخه ‌ای که بعد از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد وب 3 بود. وب 3 به عنوان باهوش هم شناخته می ‌شود که ویژگی ‌های مختلفی دارد. وب ۳ همچنان درحال تکامل بوده و هیچ ایده ‌ای برای دانستن چگونگی شکل نهایی این نسل از اینترنت وجود ندارد. اینترنت نسل سوم تلاش می‌ کند تا اینترنت فضایی فعال و پویاتر داشته باشد و فضای اینترنت را به ‌عنوان فضایی برای انتقال داده‌ های بزرگ‌ تر تبدیل می‌ کند. وب 3  نسل آینده اینترنت نام دارد. اینترنت امروزی با آنچه که مخترعان اینترنت در سال ‌های دور انتظار داشتند فاصله گرفته است. اینترنت و فضای وب امروزه در زیر سلطه‌ شرکت‌ های معتبری مانند گوگل، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت قرار گرفته و بسیاری از مردم از آن‌ ها استفاده می‌ کنند.

وب 3
وب 3

وب 3 چیست

وب 3 با به وجود آوردن اینترنت غیرمتمرکز انقلاب بزرگی در صنعت ایجاد کرده است. کاربران می‌ توانند در اینترنت نسل ۳ کنترل کاملی از اطلاعات خود داشته باشند. نسل سوم اینترنت برای ایجاد تغییرات بنیادی در ساخت وب ‌سایت یک الگوی جدید به وجود می ‌آورد.

می ‌توان گفت وب 3 یک مرحله جدید از به‌ روز رسانی اینترنت و سیر پیشرفت آن است. تغییراتی که در اینترنت نسل سوم به‌ وجود آمده موجب می‌ شود که اتفاقات عجیب و بروزتر در فضای اینترنت به وجود بیاید. مهندسان کامپیوتر بر این باورند که با به‌ وجود آمدن نسل سوم اینترنت و تغییراتی که در فضای اینترنت به وجود می آید اینترنت هوشمند تر شده و زندگی افراد ساده ‌تر خواهد شد. وب 3 یا همان اینترنت نسل ۳ به ‌عنوان یک اینترنت نسل جدید شناخته ‌شده که کاربران با استفاده از آن می ‌توانند اطلاعات خود در اینترنت را به ‌آسانی کنترل کنند. نسل سوم اینترنت با مزایا و ویژگی‌ های جدیدی همراه شده و کاربران با استفاده از این مزایا راحت ‌تر جذب آن می ‌شوند. می ‌خواهیم شما را با دنیای جدید و ناشناخته اینترنت نسل سوم آشنا کنیم.

ویژگی ‌های وب 3 چیست

یکی از مزیت‌ های وب 3 فضای سه ‌بعدی است. یعنی بدون این‌ که به ‌طور واقعی در جایی حضور داشته باشید بتوانید قدم زدن در آن مکان را درک کنید. به این معنا که با  اینترنت نسل سوم از پشت سیستم می ‌توانید در یک فضای سه ‌بعدی قدم زده و در مکان ‌هایی که می ‌خواهید بروید.

ویژگی دیگر وب 3 اینترنت رسانه ‌ای است. اینترنت رسانه ای به معنای جستجو کردن فایل ‌های مشابه همدیگر می باشد. برای مثال هنگامی ‌که شما در گوگل یک تصویر سرچ می ‌کنید می ‌توانید فایل های تصویری که مرتبط با آن عکس هستند را مشاهده کنید. یکی از علت‌ های این‌ که می‌ گویند اینترنت نسل سوم باهوش است این مزیت می‌ باشد. فراگیری بیشتر اینترنت توانسته همه زندگی افراد تحت تأثیر قرار دهد. در اینترنت وب‌ 3 کامپیوتر شما باهوش ‌تر بوده و می‌ تواند صفحه وب را نیز بخواند.

web3 4
web3 4

ویژگی های نسل سوم اینترنت

با استفاده از وب 3 می‌ توانید واسطه‌ ها را از بین ببرید. یکی از بزرگ ‌ترین واسطه ‌ای که در بستر اینترنت وجود دارد گوگل است. برای‌ اینکه از داده ‌های شما سوءاستفاده نشود وب 3 مفید است. یکی از اقداماتی که شرکت های بزرگ مانند گوگل برای کسب درآمد انجام می دهند می تواند این باشد که اطلاعات کاربر را در اختیار شرکت ‌های تبلیغاتی قرار ‌دهند. این شرکت ها از این کار کسب درآمد می‌ کنند.

یکی دیگر از ویژگی های وب 3 عدم نیاز به مجوز است که در این نسخه از اینترنت کاملاً غیرمتمرکز بوده و همه افراد در آن مشارکت دارند.

وب‌ 3 مانند ارزهای دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز بوده و امنیت بسیار بالایی دارد.

مزایای وب 3 چیست

همان ‌گونه که گفتیم وب 3 غیر متمرکز است و به هیچ نهاد نظارتی کنترل ‌کننده‌ ای نیاز نداشته و همین موضوع باعث می ‌شود تا واسطه‌ ها حذف شده و سانسور یا نظارت روی محتوا غیرممکن شود.

با توجه به غیر متمرکز بودن  نسل سوم از اینترنت اطلاعات کاربران در مکان‌ های مختلف ذخیره شده و هنگامی ‌که فردی بخواهد داده ‌های اعضای یکی از افراد شبکه اینترنت را حل کند باید کل سیستم اینترنت از کار بیفتد که این کار عملاً غیرممکن خواهد بود.

برنامه پیاده سازی شده روی نسل سوم اینترنت بدون توجه به نوع سیستم عامل قابل‌ اجرا خواهند بود. درصورتی‌ که برنامه ‌هایی که مربوط به نسل های قدیمی تر اینترنت بودند روی ‌همه دستگاه ها قابل ‌اجرا نبودند.

وب 3 هیچ هزینه ‌ای نداشته و همه افراد می‌ توانند از آن به ‌صورت رایگان استفاده کنند.

 یکی دیگر از مزیت ‌های وب 3 سرعت بالا در برطرف کردن مشکلات است. هنگامی‌ که افراد به شبکه اینترنت متصل می شوند مجموعه بزرگی از داده ‌های متصل به همدیگر به وجود خواهد آمد. الگوریتم ‌های مختلفی در شبکه وجود داشته و از این داده ‌ها برای تجزیه ‌و تحلیل استفاده می‌ کنند. اطلاعاتی که از این الگوریتم‌ ها به دست آوردید به رفع مشکل کمک فراوانی می‌ کند.

web3 5
web3 5

مزایای نسل سوم اینترنت

در وب 3 اطلاعات کاربر رمزنگاری شده این کار برای امنیت بیشتر به وجود می ‌آید. به‌ خاطر همین موضوع است هیچکس نمی‌ تواند داده ‌های دیگر افراد را برای بازاریابی و تبلیغات به شرکت‌ های متفرقه بفروشد. به‌ عبارت ‌دیگر در وب 3 هر شخص اطلاعات خود را می ‌تواند کنترل کرده و اگر مایل بود آن ‌ها را در اختیار دیگران قرار می دهد.

سخن پایانی

با استفاده از وب 3 انسان‌ ها به ‌راحتی می‌ توانند بدون واسطه اطلاعات خود را با هر کس از هر کجای دنیا رد و بدل کنند. مهم‌ ترین ویژگی وب 3 افزایش تعاملات و حذف کردن واسطه بوده‌ است. این تغییر پارادایم توانسته ۱ موج جدیدی از کسب ‌و کارها را ممکن سازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی