افزایش امنیت در سرورهای مجازی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این یادداشت می‌ خواهیم نکاتی برای افزایش امنیت در سرورهای مجازی بیان کنیم. در مقاله ‌های قبلی به‌ طور مختصر در مورد اینکه سرور مجازی چیست صحبت کردیم. به طور مختصر، سیستم‌ عامل سرور مجازی می‌ تواند لینوکس باشد یا ویندوز . اکثر افراد بخاطر امنیت بیشتر لینوکس را انتخاب می کنند.

برقراری امنیت در سرور مجازی

پس ‌از این‌ که اقدامات لازم را برای خرید سرور مجازی انجام دادید حال نوبت آن می ‌رسد که امنیت آن را نیز برقرار کنید. پس با ما همراه باشید تا راه ‌هایی برای افزایش امنیت در سرورهای مجازی را با یکدیگر بررسی کنیم.

امنیت در سرورهای مجازی
امنیت در سرورهای مجازی

افزایش امنیت سرورهای مجازی

 غیرفعال کردن حساب کاربری پیش ‌فرض اولین راهکار جهت افزایش امنیت در سرورهای مجازی

 برای برقراری امنیت سرور مجازی غیرفعال کردن حساب کاربری پیش‌ فرض نیاز است. قبل ‌از غیرفعال کردن لازم است تا یک کاربر جدید ایجاد کرده و تمامی دسترسی ‌های یک مدیر یا ادمین را به او بدهید. این حساب کاربری پیش‌ فرض بسیار نا امن بوده و می ‌تواند مورد هجوم هکرها قرار گیرد. بعد از ایجاد، باید نام مناسبی برای حساب کاربری خود انتخاب کنید که مورد حمله قرار نگیرد و از هجوم ربات ‌ها جلوگیری کند.

 انتخاب یک رمز عبور قدرتمند

 ابتدای کار یک رمز عبور پیچیده و طولانی برای حساب مجازی ایجاد کرده که قابل حدس نباشد. دقت کنید که رمز عبور ساده به ‌راحتی قابل حدس بوده و سرور مجازی شما را با مشکلات زیادی مواجه می‌ کند. پس‌ از این ‌که ادمین جدیدی ایجاد کردید یک رمز عبور قوی برای آن ایجاد کنید.

 شرکت هاستینگ معتبری انتخاب کنید

با انتخاب ارائه‌ دهنده خدمات میزبانی که امنیت را در اولویت قرار می ‌دهد یک نکته ضروری یا مهم‌ ترین بخش در ایمن ‌سازی سرور مجازی است. شرکتی انتخاب کنید که امنیت را کاملاً جدی بگیرد و از انواع روش‌ های سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری برای حفظ امنیت سرور مجازی شما استفاده کند.

امنیت در سرورهای مجازی
امنیت در سرورهای مجازی

امنیت در سرور مجازی

 از پورت ‌های ناشناخته برای سرویس‌ های مختلف استفاده کنید

هنگامی ‌که به یک سرور مجازی متصل می ‌شوید اکثر کاربران از پورت‌ های پیش‌ فرض استفاده می‌ کنند استفاده از پورت‌ های پیش‌ فرض دسترسی هکر ها به منابع را آسان ‌تر کرده و به ‌راحتی به اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت. یکی از پورت ‌های شناخته ‌شده پورت RDP است. اگر پورت ‌های پیش ‌فرض را به پورت‌ های ناشناخته تبدیل کنید به‌ راحتی و تا حجم قابل‌ توجهی می ‌توانید از حملات هکر ها در امان باشید. ( مشاهده پورت‌های باز در لینوکس ) ( 2 روش برای باز و بسته کردن پورت در ویندوز )

 برای افزایش امنیت در سرورهای مجازی فایروال ویندوز را فعال کنید

یکی از عوامل ضروری برای افزایش امنیت در سرورهای مجازی فعال ‌سازی فایروال است. شما با فعال ‌سازی فایروال می ‌توانید یک آی ‌پی خاص را مسدود یا رفع انسداد کنید. با استفاده از این روش می ‌توانید آزادانه هر چه تنظیمات مربوط به اینترنت و ترافیک ورودی و خروجی است را فیلتر کنید. فایروال می‌ تواند ترافیک‌ ها را به آدرس‌ های مشکوک بلاک کرده تا از حمله‌ های احتمالی جلوگیری کند.

 نظارت بر گزارش‌ های سرور از دیگر راه‌ های افزایش امنیت در سرورهای مجازی

با نظارت به گزارش ‌های سرور مجازی درک درستی از سرور خود ایجاد خواهید کرد و برای این شناسایی هرگونه رفتار مشکوک اقدامات لازم را انجام خواهید داد. نکته‌ ای که می ‌تواند آمار سرور را به ‌صورت گرافیکی تولید کند  تحویل گزارش AWSTATS است که یک نمای گرافیکی از کاربران کشورهایی که بازدیدکننده شما هستند ارائه می‌ دهد. درصورتی ‌که از یک مکان به‌ صورت غیر معمول و غیر عادی ترافیک زیادی دریافت کردید می‌ تواند نشان‌ دهنده حمله به شما باشد. با این گزارش می توانید متوجه این اتفاق شوید.

نصب آنتی ‌ویروس روی سرور مجازی

از دیگر راه‌ های افزایش امنیت در سرورهای مجازی نصب آنتی ‌ویروس است. اگر آنتی ‌ویروس نصب نکنید احتمال آلوده شدن سرور شما به نرم ‌افزارهای مخرب جاسوسی، ویروسی و غیره زیاد می‌ شود. برای افزایش امنیت سرور مجازی نصب آنتی‌ ویروس بسیار مهم و حیاتی است.  گزینه مناسب و رایگان برای حفاظت سرور مجازی آنتی ‌ویروس شرکت مایکروسافت است که به‌ صورت خودکار بروز رسانی می ‌شود.

افزایش امنیت در سرورهای مجازی
افزایش امنیت در سرورهای مجازی

راهکار های افزایش امنیت سرور مجازی

 بروز رسانی منظم نرم‌ افزارها

به خاطر این ‌که شرکت مایکروسافت همیشه در تلاش بوده تا امنیت ویندوز را تامین کند می ‌توان گفت یکی از سیستم ‌عامل ‌های با امنیت بالا، ویندوز است. اما اگر شما به‌ صورت مداوم برنامه ‌ها و نرم‌ افزارهای زیادی روی ویندوز نصب کنید امنیت آن را به خطر می ‌اندازید. هر چه روی سرور مجازی نرم‌ افزارهای بیشتری نصب کنید خطرات آن‌ هم بیشتر می‌ شود. برای افزایش امنیت سرور مجازی باید فقط برنامه ‌های ضروری را نصب کرده و آن ‌ها را مرتب به‌ روز رسانی کنید.

 نظارت بر لاگ های سرور مجازی

مدیریت لاگ های سرور مجازی در کنترل اتفاقاتی که در سرور مجازی شما رخ می ‌دهد یا در حال رخ دادن است کمک می‌ کند. . هنگامی که آن را به ‌صورت مداوم نظارت می ‌کنید سریع ‌تر و بهتر می ‌توانید با مشکلاتی که رخ می‌ دهد مواجه شوید. مثلاً در هنگام استفاده مداوم از منابع، سطح ترافیک فعالیت کاربر و اتفاقات رخ داده بررسی می شوند. با این کار همواره می‌ توانید اگر مشکلی رخ بدهد آن را برطرف کنید. مدیریت لاگ ها باعث می ‌شود در مرحله اول از مشکلات جلوگیری کرده و در صورت بروز مشکل در مرحله دوم آن را رفع کنید. ( حذف لاگ  دیتابیس SQL Server )

استفاده از ابزار های ضد جاسوسی

 نرم ‌افزار جاسوسی برنامه ‌هایی هستند که به ‌صورت ناخواسته تبلیغاتی روی سرور شما ایجاد می ‌کنند. سپس اطلاعات شما را بدون اجازه جمع کرده و تنظیمات سرور مجازی شما را تغییر می ‌دهند. در صورت وجود نرم ‌افزار جاسوسی تنظیمات پیش‌ فرض سرور شما تغییر می ‌کند. همچنین می‌ تواند اطلاعات خصوصی شما را به سرقت ببرد. این نکته قابل‌ توجه است که تمامی ابزارهای جاسوسی از طریق اینترنت به سیستم شما وارد می شوند.

استفاده از نرم‌ افزارهای جاسوسی به ‌راحتی می ‌تواند روی امنیت سرور مجازی شما تاثیرگذار باشد. سریع ‌ترین راه مبارزه با این نرم‌ افزار با استفاده از ابزار ضد جاسوسی است با استفاده از این ابزار هنگام ورود جاسوس به شما هشدار می ‌دهد. برای این ‌که امنیت سرور خود را بیشتر کنید ابزارهای ضد جاسوسی را مرتباً به ‌روز نگه دارید.

سرور مجازی و امنیت
سرور مجازی و امنیت

سرور مجازی و امنیت

 دسترسی کاربران را مدیریت کنید

 یکی دیگر از راهکارهای افزایش امنیت در سرورهای مجازی مدیریت دسترسی کاربران به وی پی اس است. شما باید تصمیم بگیرید که کاربران به چه محیط‌ هایی از سرور دسترسی داشته باشند. یک سرور توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این حالت شما باید دسترسی آن‌ ها را تا حدی که ممکن است محدود کنید و باعث افزایش امنیت سرور شوید. 

گرفتن نسخه پشتیبان برای افزایش امنیت در سرورهای مجازی

 می‌ توانید از سرور مجازی  بک آپ گرفته و آن را در جایی امن ذخیره کنید تا در صورتی‌ که مشکلی برای سرور مجازی شما پیش ‌آمد بتوانید از بک آپ استفاده کنید.

 استفاده از گواهی ssl

با گواهی ssl می‌ توانید یک کانال رمز گذاری شده میان سرور و کاربر ایجاد کنید. برای افزایش امنیت سرور مجازی استفاده از گواهینامه های ssl برای حفظ داده‌ های خود مهم است. برای همه‌ چیز از گواهی اس اس ‌ال استفاده کنید.

 کلام پایانی

 یکی از موارد بسیار مهم در اینترنت امنیت می‌ باشد. نباید هیچ ‌گاه در مورد اطلاعات شخصی خود با مشتریان ریسک کنید. با رعایت تمام موارد بالا می ‌توانید افزایش امنیت در سرورهای مجازی را حفظ کرده و از خطرات احتمالی و حملات بدافزارها و هکر ها به ویندوز سرور خود جلوگیری خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی