سرور چیست ؟ انواع سرور و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرور چیست؟ به زبان ساده سرور دستگاه یا کامپیوتری است که همیشه روشن است و در شبکه‌ای خصوصی یا عمومی مانند بستر اینترنت قرار دارد.

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که سرور چیست؟ انواع آن کدامند و کاربردهای آن چیست؟

what is server 1
what is server 1

سرور چیست

موارد استفاده از سرور چیست

هر زمان یک شرکت یا مجموعه نیاز به پردازش‌ های 24 ساعته و همیشه در دسترس داشته باشد باید از سرور استفاده کند. امروزه در اکثر شرکت ها یا مجموعه ها از سرور استفاده می‌شود . یکی از کاربردهای بسیار رایج سرورها در میزبانی سایت ها و اپلیشکن ها می‌باشد. که برای خرید سرور مجازی یا خرید هاست از آسمان هاست می‌توانید کلیک کنید.

کاربرد سرور چیست

از سرورها برای موارد زیادی استفاده می‌شود که برخی از ان‌ها به شرح زیر است:

  • وب سرور برای میزبانی سایت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دیتابیس سرور برای میزبانی انواع پایگاه داده مثل mysql یا mssql و... جهت دسترسی سریع استفاده می‌شود.
  • سرورهای محاسباتی برای انجام محاسبات سنگین و دائمی استفاده می‌شود.
  • گیم سرور برای راه اندازی سرویس بازی های آنلاین به کار می‌رود.
  • فایل سرور برای نگهداری انواع فایل و اطلاعات استفاده می‌شود.
  • پروکسی سرور برای راه اندازی انواع پروکسی و یا vpn مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میل سرور جهت راه اندازی انواع سرویس ایمیل مانند Microsoft Exchange یا Exim.
  • dns سروربرای مدیریت دامنه ها و dns ها استفاده می‌شود.
  • مدیا سرور جهت راه اندازی سرویس هایی مثل ویدئو انلاین و یا سرویس های پخش زنده استفاده می‌شود.
  • سرورهای مجازی تبدیل یک سرور اختصاصی به چندین سرور مجازی جهت راه اندازی پروژه های گوناگون استفاده می‌شود.
  • اپلیشکن سرور جهت میزبانی انواع اپلیکشین به صورت آنلاین استفاده می‌گردد.

و صدها کاربرد دیگر مانند FTP server - DHCP server - Telnet server - Radius server و برخی کاربردهای عمومی. ( انواع پروتکل های اینترنت )

تفاوت کامپیوتر دسکتاپ با سرور چیست ؟

تفاوت اصلی کامپیوترهای دسکتاپی با سرور چیست؟ تفاوت اصلی در سخت افزار آن ها است. سرورها از قطعاتی تشکیل می‌شود که امکان روشن ماندن دائمی یا بلند مدت را دارند .  سیستم های خنک کننده یا همان کولینگ سرور ها  شامل فن ها و معماری حالت شاسی سرور در جهت خنک نگهداشتن قطعات سرور بسیار پیشرفته تر از کامپیوترهای دسکتاپ است .

در اکثر مواقع مشخصات سخت افزاری سرورها از کامپیوترهای دسکتاپ هم نسل آن قوی تر و بروزتر است .  کارت های شبکه سرورها بسیار پیشرفته تر از سیستم های دسکتاپ است.

همچنین سرورها تجهیزات اضافه ای مثل  IPMI (Intelligent Platform Management Interface  ) یا ILO  (International Labour Organization) برای دسترسی از راه دور جهت راه اندازی یا ریستارت دارند که اصولا برای کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ تاپ چنین تکنولوژی معنا ندارد. ( در مطالب آینده به این تکنولوژی می‌پردازیم  )

همچنین نوع دیسک ها و CPU و RAM و سایر قطعات نیز طوری طراحی شدند که می‌توانند به صورت Always ON  ( همیشه روشن ) فعالیت کنند.

داشتن دو پاور – رید کنترلر – دو پردازنده و تعداد زیادی رم و فن روی هر سرور، جهت پیشگیری از قطعی کامل سرور موقع از کار افتادن یکی از سخت افزارها نیز از جمله تفاوت های اساسی بین سرور و کامپیوترهای دسکتاپ است.

آیا می‌توان از یک کیس کامیپوتر یا لپ تاپ به عنوان سرور استفاده کرد؟

خیر؛ با توجه به اینکه قطعات لپ تاپ یا یک کامیپور دسکتاپ طوری برای روشن ماندن زیاد طراحی نشدند در صورت استفاده به عنوان سرور  پس از یک مدت آسیب های جدی  به لپ تاپ یا ان سیستم دسکتاپ وارد خواهد شد به همین خاطر این کار اصلا توصیه نمی‌شود. ( خرید هاست لینوکس )

آیا از سرور می‌توان به عنوان کامپیوتر دسکتاپ استفاده کرد؟

بله؛ ولی در نظر داشته باشید اکثر سرورها فاقد کارت گرافیک مجزا هستند و پردازش های gpu و گرافیکی را نمی‌توانند انجام دهند.

همچنین سرورها نسبت به کیس یا لپ تاپ فضای بیشتری اشغال می‌کند و با توجه به تعداد فن های زیاد سرور صدای نسبتا زیادی دارد.

انواع سرور چیست

انواع سرور فیزیکی شامل موارد زیر هستند:

  • Rack Server
  • Tower Server
  • Blade Server

رک مونت سرور چیست

Rack Server یا سرور رک مونت سروری که ابعاد ان به شکلی است که داخل یک رک قرار می‌گیرد و معمولا یک یونیت یا دو یونیت می‌باشد این سرورها مخصوص دیتاسنترها هستند با ریل کیت به صورت کشویی داخل رک قرار می‌گیرند و فضای کمی اشغال می‌کنند. اکثر شرکت های هاستینگ مانند آسمان هاست از سرورهای رک مانت جهت میزبانی سایت ها استفاده می‌کنند. ( خرید سرور اختصاصی )

تاور سرور چیست

Tower Server یا همان سرورهای ایستاده که شبیه کیس کامپیوتر هستند و استفاده آن در شرکت ها و سازمان هایی است که فاقد دیتاسنتر هستند و می‌تواند مانند کیس روی میز قرار گیرد و مورد استفاده واقع شود

بلید سرور چیست

Blade Server سرورهای بلید یا تیغه ای ، به صورت ماژول وار هستند . نمونه های اصلی ان san   یا nas  هستند که می‌توان به ان درایورها یا دیسک های زیادی اضافه کرد و معمولا به عنوان ذخیره سازهای اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تصویر زیر تفاوت سرورهای رک – تاور – بلید را می‌توانید مشاهده کنید

انواع سرور چیست
انواع سرور چیست

انواع سرور 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی