ویژگی های جدید ویندوز سرور 2022

زمان مطالعه: 6 دقیقه

احتمالاً تا به‌ حال نام ویندوز سرور را شنیده باشید. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که ویندوز سرور چیست؟ و چه تفاوتی با ویندوزهای معمولی شرکت مایکروسافت دارد ؟ ویندوز سرور 2022 چه ویژگی های جدیدی دارد؟ در ادامه می خواهیم ویژگی ‌های ویندوز سرور را برای آن دسته از کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد نسخه جدید آن ندارند بررسی کنیم تا بتوانند به درک روشن و صحیحی در این ‌باره برسند. ابتدا معرفی کلی و مقدمه ای از ویندوز سرور بخوانید:

Windows Server 2022 1
Windows Server 2022 1

ویژگی های ویندوز سرور 2022

 ویندوز سرور چیست؟

 بطور کلی سیستم‌ عامل ویندوز دو نسخه دارد نسخه اول نسخه دسکتاپ معمولی است که روزانه همه ما با آن سر و کله می ‌زنیم، نسخه دیگری که مایکروسافت ارائه داده و در این مطلب می ‌خواهیم معرفی کنیم ویندوز سرور است. ویندوز سرور مانند ویندوز معمولی نسخه‌ های زیادی دارد. این نسخه ‌ها بر اساس سال انتشارشان نام‌ گذاری می ‌شوند. همچنین ویندوز سرور به ‌عنوان یک نرم ‌افزار تجاری و ویندوزی است که با کاربردهای تجاری شناخته می ‌شود.

طبیعی است به ‌خاطر کاربردی که دارد قوی ‌تر و مشخصات آن بالاتر از ویندوز معمولی باشد. همچنین ویژگی ‌های ویندوز سرور از لحاظ سخت ‌افزاری بسیار قوی ‌تر از ویندوز معمولی است آن هم به این علت که برای سرورها طراحی ‌شده است .

کاربرد ویندوز سرور

ویندوز سرور با توجه به استفاده‌ های تجاری که دارد ویژگی‌ های بیشتری نسبت ‌به ویندوز معمولی دارد. این ویژگی ‌های ویندوز سرور می ‌توانند کنترل بهتر بر شبکه، میزبانی وب و مدیریت داده ‌ها باشند. همچنین این نوع ویندوز کاربردهای مختلفی دارد نمونه ‌هایی از این کاربردها عبارت ‌اند از:

  • وب سرویس وب سرویس خدمات نمایش انواع وب ‌سایت را انجام می ‌دهد.
  • میل سرور یکی از کاربردهای ویندوز سرور میل سرور است. میل سرور وظیفه ارسال و دریافت ایمیل را بر عهده دارد.
  • دیتابیس سرور برای دسترسی به اطلاعات دیتاها از دیتابیس سرور استفاده می ‌کنیم.
  • DNS سرور از دیگر کاربردهای ویندوز سرور است که سرویس دی ان اس را ارائه می‌ دهد .

ویندوز سرور به یک سرویس خاص محدود نشده و کاربرد های زیادی دارد. می توان گفت از کاربردی ترین ویژگی های ویندوز سرور این است که تمامی سرویس ها به طور همزمان قابل اجرا هستند. بخاطر همین موضوع ویندوز سرور محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کرده است.

ویژگی های ویندوز سرور
ویژگی های ویندوز سرور

کاربرد ویندوز سرور

ویژگی های ویندوز سرور 2022

بهبود سخت ‌افزار

بهبود سخت افزار سرور از مهم ‌ترین ویژگی ‌های ویندوز سرور است. ویندوز سرور بالاترین سطح از محدودیت ‌های سخت‌ افزاری را دارد. همچنین ۴۸ ترابایت حافظه داشته و ۶۴ سوکت فیزیکی و 2048 هسته منطقی را پشتیبانی می کند.

بهبود ذخیره‌ سازی

 از دیگر ویژگی‌ های ویندوز سرور نسخه جدید نوآوری در سطح ذخیره ‌سازی می ‌باشد. قبل‌ از ارائه ویندوز سرور 2022 مدیریت و ذخیره‌ سازی داده ‌های روزانه به یک مشکل تبدیل ‌شده بود. اما در ویندوز سرور 2022 قابلیت ذخیره‌ سازی پیشرفته وجود دارد. همچنین ذخیره ‌سازی سریع ‌تر و قابل مدیریت در این نوع از نرم‌ افزار به‌ وجود آمده است. بدین ‌صورت که در صورتی ‌که سرور ریست شود و یا سخت ‌افزار آن دچار مشکل شود هارد دیسک سریع‌ تر تعمیر می ‌شود. ( خرید هاست بک آپ )

اقدامات امنیتی

از دیگر ویژگی‌ های ویندوز سرور 2022 اقدامات امنیتی است که در آن به‌ وجود آمده است. همان ‌طور که می ‌دانید با پیشرفت فناوری تهدیدها نیز بیشتر می ‌شود. مایکروسافت همواره نوآوری‌ هایی برای اقدامات امنیتی دارد که ویندوز سرور 2022 نیز از این قاعده مستثنی نیست. ۳ پیشرفت امنیتی ویندوز سرور جدید اطمینان سخت‌ افزاری، حفاظت ویژه از سیستم ‌عامل و امنیت محیط مجازی می ‌باشد. ( خرید هاست ویندوز )

بهبود پلتفرم اپلیکیشن

ویندوز سرور 2022 برای بروزرسانی برنامه ‌های کانتینر یک پلتفرم منعطف فراهم کرده که در مقیاس ‌های بزرگ و در برنامه ‌های کاربردی دیگر مانند sql server که به ۴۸ ترابایت حافظه نیاز دارد را پشتیبانی کند. به دلیل این‌که اندازه کانتینر ویندوز کوچک‌ تر است ویندوز سرور ۳۰ درصد سریع‌ تر از سیستم ‌عامل ‌های قبلی بارگیری می‌ شود.

مدیریت آسان ‌تر ابر

 از دیگر ویژگی های ویندوز سرور 2022  این است که با بهترین شیوه ‌های امنیتی اتوماسیون ابری را مدیریت می ‌کند. برخی از این ویژگی ‌ها می‌ توانند موارد زیر باشند:

  • با استفاده از خودکار کردن مدیریت ویندوز هزینه‌ ها کاهش پیدا می ‌کند
  • بدون راه‌ اندازی مجدد سرور می‌ توان اصلاحات امنیتی را انجام داد.
  • به ‌روز رسانی خودکار قالب‌ ها تخصیص منابع را می ‌توان به ‌راحتی انجام داد.
Windows Server 2022 4
Windows Server 2022 4

بهبود شبکه با استفاده از جدید ترین ویژگی های ویندوز سرور

بهبود شبکه

 دیگر ویژگی های ویندوز سرور بهبود شبکه است. دو پروتکل در شبکه وجود دارند که عبارت ‌اند از: پروتکل دیتا گرام کاربر و پروتکل کنترل انتقال که این دو پروتکل به ‌طور قابل‌ توجهی در ویندوز سرور 2022 بهبود پیدا کرده و همچنین سوییچ مجازی نیز بهبود پیدا می کند.

از دیگر ویژگی های ویندوز سرور 2022 می توان سه مورد زیر را بیان کرد که عبارت اند از :

  • زمان ارسال مجدد کاهش پیدا می کند.
  • کپی کردن فایل ها از راه دور بدون نیاز به وی پی ان
  • کاهش بار سی پی یو

عکس ‌های بدون تاخیر Refs

 روشی خاص است که با بکار بردن آن در زمان ثابت از داده بدون در نظر گرفتن اندازه آن یک اسنپ شات فوری گرفته می ‌شود.

ویژگی های حذف شده یا متوقف شده

شرکت مایکروسافت در هر نسخه جدیدی که ارائه می دهد به یکسری ویژگی های قدیمی پایان می دهد یا حذف می کند. برخی موارد به طور کامل در این نسخه از ویندوز سرور حذف شده اند و برخی موارد نیز به روز رسانی شده و عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارند .

ویژگی هایی که در ویندوز سرور 2022 متوقف شده اند عبارتند از:

  • Semi-Annual Channel (SAC)در ویندوز سرور جدید کانال SAC متوقف شده و یک کانال طولانی تر به عنوان کانال انتشار اولیه جایگزین شده است.
  • Internet Storage Name Service (iSNS) Serverیکی دیگر از ویژگی های ویندوز سرور نسخه قدیمی است که در نسخه جدید کاملا حذف شده است.
  • Guarded Fabric and Shielded Virtual Machines (VMs)این ویژگی ویندوز سرور حذف نشده اما در آینده هیچ پیشرفتی نیز در آن دیده نمی شود.
  • Remote Server Administration Tool (RSAT)از دیگر ویژگی های ویندوز سرور نسخه قدیمی تر RSAT است که در ویندوز سرور جدید حذف شده است.
  • Windows Deployment Services (WDS)این ویژگی نیز تا حد زیادی متوقف شده اما به طور کامل حذف نشده است.
Windows-Server-2022
Windows-Server-2022

کاربرد ویندوز سرور

کاربرد نسخه های جدید

اگر می‌ خواهید کسب‌ و کار خود را با یک زیر ساخت امن مدیریت کرده و برنامه ‌های کاربردی خود را ارتقا دهید می‌ توانید ویندوز سرور 20۲۲ را خریداری کنید. ویندوز سرور 2022 نسخه جدید  ۳ نوع دارد که هر کدام برای یک هدف خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این سه نوع عبارتند از :

  • ویندوز سرور استاندارد
  • ویندوز سرور دیتاسنتر
  • ویندوز سرور اسنشیال

 اگر در سازمان‌ های کوچک یا بخش های کوچک آموزشی هستید می ‌توانید ویندوز سرور ۲۰۲۲ اسنشیال را خریداری کنید نسخه اسنشیال آن تا ۲۵ کاربر را می‌ تواند پشتیبانی کند.

 اما اگر در سطح سازمانی و برای مقیاس پذیری در مرکز داده ابر خود دنبال یک سیستم عامل قوی هستید ویندوز سرور 2022 دیتا سنتر یا نسخه  Azure  Datacenter می ‌تواند یک انتخاب مناسب باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

هاستvpsسرور اختصاصی